VGA Listeleri VII: Yaz 2005 AGP Güncellemesi

VGA Listeleri VII: Yaz 2005 AGP Güncellemesi

Karmaşık DirexctX9 tarayıcıları çok yüksek düzeyde gerçeklik ve nefes kesici etkiler getiriyor, ancak bu hesaplamalar ekran kartlarından çok yüksek başarım talep ediyor. Yalnızca belirli bir doğal çözünürlüğü bulunan düz ekran TFT’lere (LCD) sahip kişilerin en iyi görüntü kalitesini yakalayabilmek adına, yalnızca tek bir çözünürlükte keyifle oyun oynayabilecek olması da bir başka sorun doğuruyor. Tüm bunlar nedeniyle eski model kartlar bazen doyurucu sonuçlar vermiyorlar.

Yüksek başarımlı yeni kartlar PCIe altyapısını kullanıyorlar. Buradaki sıkıntı ise sistemlerini güncellemek isteyenlerin yalnızca PCIe’ye sahip olmak için tüm altyapıyı yenilemek istememeleri. Ellerinde daha uzun süre kullanılabilecek anakart, işlemci ve bellek üçlüsü bulunan kullanıcılar için bir AGP ekran kartı edinmek hala en çekici çözüm olarak duruyor.

Yarışmacılar

VGA Listeleri VII, Yaz 2005 AGP Güncellemesi, 24 ayrı AGP ekran kartını içeriyor. Bu incelememiz için en önemli ve en ilginç ürünleri tercih etmeye çalıştık. Bunun yanında NVIDIA GeForce 6800 SE veya AGP köprü yongası barındıran ATI Radeon X700 “Rialto” gibi bazı ürünler incelemek üzere elimize ulaşmadılar.

Eğer özellikle daha önceki kuşağa ait bir modeli incelemek istiyorsanız VGA Listeleri IV 2004 yazımıza bir göz atmanızı öneririz. Daha güncel tüm kartları bu yazımızda bulabilir ve başarımlarını kolayca karşılaştırabilirsiniz (örneğin Radeon 9200 SE ile Radeon 9600 Pro gibi).

” border=”0″ cellpadding=”3″ cellspacing=”1″>

  Yonga Bellek DX Kuşağı Çekirdek Hızı Bellek Hızı Veriyolu Genişliği Nokta İşhattı (p-pipes) NVIDIA Kartlar               GeForce 6800 Ultra NV40 256MB DX 9.0 SM3.0 400 1100 256 bit 16 GeForce 6800 GT NV40 256MB DX 9.0 SM3.0 350 1000 256 bit 16 GeForce 6800 NV40 128MB DX 9.0 SM3.0 325 700 256 bit 12 GeForce 6600 GT NV43 128MB DX 9.0 SM3.0 500 900 128 bit 8 GeForce 6600 NV44 128MB DX 9.0 SM3.0 300 700 128 bit 8 GeForce FX 5950 U NV38 256MB DX 9 475 950 256 bit 8 GeForce FX 5900 U NV35 256MB DX 9 450 850 256 bit 8 GeForce FX 5900 NV35 128MB DX 9 400 850 256 bit 8 GeForce FX 5900 XT NV35 128MB DX 9 400 700 256 bit 8 GeForce FX 5800 U NV30 128MB DX 9 500 1000 128 bit 8 GeForce FX 5800 NV30 128MB DX 9 400 800 128 bit 8 GeForce FX 5700 U NV36 128MB DX 9 475 900 128 bit 4 GeForce FX 5700 NV36 128MB DX 9 425 550 128 bit 4 ATI Kartlar               Radeon X850 XT PE R480 256MB DX 9 540 1180 256 bit 16 Radeon X850 XT R480 256MB DX 9 520 1080 256 bit 16 Radeon X800 XT R420 256MB DX 9 500 1000 256 bit 16 Radeon X800 Pro R420 256MB DX 9 475 900 256 bit 12 Radeon X800 XL R430 256MB DX 9 400 1000 256 bit 16 Radeon 9800 XT R360 256MB DX 9 412 730 256 bit 8 Radeon 9800 Pro R350 128MB DX 9 380 680 256 bit 8 Radeon 9800 R350 128MB DX 9 325 580 256 bit 8 Radeon 9700 Pro R300 128MB DX 9 325 620 256 bit 8 Radeon 9600 XT RV360 128MB DX 9 500 600 128 bit 4 Radeon 9600 Pro RV350 128MB DX 9 400 600 128 bit 4

Deney Düzeneği

Tüm deneylerimizi en sık kullanılan TFT çözünürlüklerinde – 1024×768 ve 1280×1024 – standart kalite ayarlarıyla, 4x tam ekran keskinlik yumuşatma (full-scene anti-aliasing, FSAA) ve 8x eşyönsüzleştirme süzmesi (anisotropic filtering, AF) kullanarak yaptık. Bunlara ek olarak en hızlı modelleri 1600×1200 çözünürlükte de inceledik. Zamanı tutumlu kullanmak adına en yavaş ürünler için 4x FSAA ve 8x AF deneylerini atladık, çünkü bu kartların başarımının bu kalite düzeylerinde yetersiz olacağı belliydi. Bazı ölçümlerde hızların 25 resim/sn’nin (FPS) altında düşmesi hem deney süresini aşırı artırıyordu, hem de bu hızın altında keyifli bir oynanış söz konusu olamıyordu. Bazı deneylerimiz sırasında genellikle sorunun kaynağını tespit edebildiğimiz, süregelen kilitlenmeler de yaşadık. Bu gibi durumlarda ürüne 0.0 puan vererek sorunun kaynağını da belirttik.

Tüm kartları üreticinin sunduğu varsayılan sürücü ayarlarıyla sınadık, ancak bunun tek istisnası Dikey Eşzamanlama’yı (V-Sync) devre dışı bırakmamız oldu. Oyunlarda gerekli ayarın bulunmadığı durumlarda 4xFSAA ve 8xAF’yi sürücüden zorunlu olarak etkinleştirdik.

Bazı oyunlardaki başarım düşüşünü karşılamak amacıyla, NVIDIA GeForce FX 5xxx ailesi ekran kartlarının nokta tarayıcıların (pixel shaders) duyarlılığının (precision) düşürüyor olması algılanabilir bir resim kalitesi kaybına yol açtı. Bu aynı zamanda GeForce 5950 Ultra’nın Half Life 2’de, düşük çözünürlüklerde GeForce 6800 Ultra’yı şaşırtıcı derecede geride bırakmasının da asıl nedeni. Bunun yanında tarayıcıları tam duyarlılıkta çalışmaya zorlayan “Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay” gibi eserlerde GeForce FX’lerin oldukça geride kaldıkları da açık. Bu durum 3DMark 2005 ölçümleri için de geçerli. Kartların resim niteliğini ayrı ayrı incelemek VGA Listeler’nin asıl amacı olmadığından, nitelik deneylerine ilişkin diğer yazılarımıza bir göz atabilirsiniz.

Ayrıntılarıyla Deney Altyapısı

” border=”0″ cellpadding=”3″ cellspacing=”1″>

Deney Düzeneği İşlemci AMD Athlon64 4000+ Veriyolu Ön Hızı (FSB) 200MHz Anakart MSI K8N Neo2 (nForce 3 Ultra) Bellek 2x Corsair CMX-512-3200C2, 1024MB Sabit Disk Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA (8MB) DVD Hitachi GD-7000 Netgear FA-312 Güç Kaynağı Antec True Control 550W (ATX 1.0) Sürücü ve Yapılandırma Grafik ATI Catalyst v5.06
NVIDIA v71.98
Yongaseti (chipset) NVIDIA nForce4 Standalone v6.53 İşletim Sistemi Windows XP Prof. Hizmet Paketi 1a DirectX DirectX 9.0c Ölçümler 3DMark 2005 Varsayılan Ölçüm, AA ve AF uyg.denetimli Unreal Tournament 2004 Özel Süretanıtımı (Özel Süretanıtımı)
En yüksek Ayrıntı/Kalite
Harita: Assault-FallenCity
AA ve AF sürücüden
Half-Life 2 En Yüksek Ayrıntı/Kalite, Yansıma Dünyası (Reflect World)
Tanıtım: mw_coast01
AA ve AF uyg.den.
Doom3 Tanıtım: Demo1
Yüksek Kalite
AA ve AF uyg.den.
The Chronicles
Of Riddick
Özel Süretanıtımı demointro
Çok Yüksek Kalite, Nokta Tarayıcı (pixel shader) 2.0
AA sürücüden, AF uyg.den.
Pacific Fighters
v3.04
FRAPS
OpenGL
Tanıtım: beau_torp
AA ve AF uyg.den.
The Sims2 Caliente Ailesi
En Yüksek Ayrıntı/Kalite
AA uyg.den.

Bir cevap yazın