Ubisoft’ta Online Kod Dönemi Başlıyor

Driver: San Francisco ile beraber Uplay Passport’a merhaba diyeceğiz.

Öyle sanıyorum ki artık bu çevrimiçi kodların ne işe yaradığını bilmeyen kalmamıştır. Oyunların çevrimiçi içeriklere erişimi sağlayan bu tek kullanımlık çok özel kodlar için kısaca firmaların ikinci el oyun piyasasına karşı olan en keskin silahı diyebiliriz. Eğer bir oyunu ikinci el olarak ya da takas yoluyla satın aldıysanız, eve döndüğünüzde kötü bir sürprizle karşılaşma ihtimaliniz oldukça yüksek. Zira büyük olasılıkla pamuk elleri cebe atmanız ve oyunun çevrimiçi içeriğine erişebilmek için bir online kod satın almanız gerekecektir…

Son dönemde EA, THQ, Warner Bros ve Codemasters gibi firmaların öncülüğünde haklı bir şöhret kazanan bu online kod ailesi, son yıllarda korsana karşı giriştiği “çarpıcı” önlemlerle dikkat çeken Ubisoft’u da kucaklamaya hazırlanıyor. Zira GamerZine‘in haberine göre 1 Eylül’de raflara çıkacak Driver: San Francisco’da Ubisoft’un yeni kod sistemi Uplay Passport ile tanışacağız.

Uplay Passport’un diğer online kodlardan herhangi bir farkı bulunmuyor. Her yeni oyunla birlikte hesabımıza işlenecek tek kullanımlık bir kod gelecek ve bu kodun yardımıyla oyunlarım çevrimiçi içeriklerine ulaşabileceğiz. Uplay Passport’u olmayanlar ise XBL ve PSN üzerinden satın alabilecekler. Ubisoft’tan fiyat konusunda bir açıklama gelmiş değil henüz; ancak belirlenecek fiyatların oyunların içeriğine göre değişeceğini öngörebiliriz sanırım.

Uplay Passport, ilk olarak Driver: San Francisco’da karşımıza çıkacak. Hemen ardından da sırada Assassin’s Creed: Revelations ve Ghost Recon: Future Soldier gibi yapımlar var.

Bu arada benzer bir sistemi Sony’nin de kullanmaya başlayacağını hatırlatalım. PSN Pass adını taşıyacak bu özel kod ile ilk olarak Resistance 3’te tanışacağız.

Firmalar bu tip politikalar belirlemekte haklı mı? Sonuna kadar…

15 Yorum

  1. Uğur Yurtsever

    Evet, ikinci el piyasası kötü bir şey değil aslında. Ancak firmaların da bir şekilde kendilerini koruması gerekiyor. Online kod olayı bu noktada güzel bir çözüm. Zaman zaman bazı can sıkıcı sorunlar yaşatsa da…

    • messi

      bence güzel bir çözüm değil sen para basıp orjinal oyun alıyorsun 5 6 ay oynayıp sıkıldıktan sonra en azından satıp üstüne para ekler yeni oyun alırım diyorsun ama artık buda yok hayır oyunları tamam orjinal alalım ama oyundandan hevesi alınca elimizde patlamasın

      • Uğur Yurtsever

        Peki korsan kullanım bu kadar yaygınken bir oyunun 20 kere yeniden satılmasının doğuracağı zararı kim telafi edecek?

        İsterseniz oyununuzu ikinci elden satabilirsiniz hala. Oyunu satın alan kişi de 5-10 dolar arası değişen bu online kodlardan bir tane satın alarak oyunun online içeriklerine ulaşabilir. Kısacası online kodla birlikte gelen oyunların da ikinci el piyasası var. Yani elinizde falan patlamıyor. Ancak son kullanıcıların büyük bir kısmı fazlasıyla aç gözlüyken, firmaların da bir şekilde kendilerini koruması gerekiyor.

        Bizi yakından takip ediyorsanız, firmaların son kullanıcıları zor durumda bırakan uygulamalarına karşı aldığımız sert tepkileri de hatırlayabilirsiniz (ubisoft’un drm politikası mesela). Lakin online kod kesinlikle bunlardan biri değil…

      • messi

        ben dediğine katılmıyrum şirketlerin gözünü para bürümüş korsana bende karşıyım ama buda 2. eli öldürüyor çünkü sen yeni çıkmış killzone3 aldım 3 ay oynadım artık sıkıldım zaten oyunun fiyatı 3 ay sonra aldığın fiyattan baya ucuzlamış sonra sen bunu satıcan ama online kodu kullanmıssın sonra bunun fiyatınıda kesiyor ee geriye düzgün bir fiyat kalmıyor oyunu satma daha iyi her oyun 20 defa satılması zor her oynayan kişi 2 gün oynayıp oyunu satıcak dediğin çok mantıksız eğer online varsa bir oyunun en az 1 ay gidiyor [ tabi oyunu beğenmezsin o farklı ama zaten çok kişi beğenmediği oyunu almaz inceleme okusun demi .D.D.D ] yani 1 oyunun 20 defa stılması 1 yılı geçiyor

      • Uğur Yurtsever

        20 kere derken mübalağa yaptığımı anlamamışsınız sanırım ki bütün bir mesajı bunun üzerine şekillendirmişsiniz. Bir oyunun iki kere bile satılması firmalar açısından bir zarar anlamına gelir. Zira oyunlar bir çamaşır makinesi değildir. Birer ürün oldukları gibi, aynı zamanda birer “hizmettir”… Hizmetin ekonomik açıdan ne anlama geldiğini anlatmama gerek yoktur sanırım.

        Firmaların ise verdikleri “hizmeti” (ki bizim konumuzda bu online içerik anlamına geliyor), “fiziksel ürünü” ikinci kez satın alanlar için tekrar ücretlendirmesi kadar doğru, haklı ve hakkaniyetli bir şey olamaz. Aksini iddia edip firmaları paragöz olmakla suçlamak fazla basit bir iddia ve -kusura bakmayın- bu işin ekonomisinden pek anlamadığınızı gösteriyor.

        Yeri geldiğinde son kullanıcıları olumsuz etkileyen politikaları en ateşli eleştirisini yapıyoruz, ancak dediğim gibi bu kesinlikle onlardan biri değil.

        Biz burada sizleri bilgilendirmek için varız. Zira bu konu kişisel fikir ve düşüncelerle değil küresel ekonomik gerçeklerle alakalı.

  2. messi

    kusura bakma uğur bey amacım sana hakaret etmek dağil ama çok bilmişlik taslıyorsun bu benim görüşüm ve şirketler zaten para kazanıyor oyun 2 kere satılmış diye EA GAMES YADA UBISOFT batmaz heralde 2. el daha durumu tötü olan insanlar için Türkiyede kaç kişi oyuna 120 tl vericek 2. el giryor bu durumda ama ben oyunu 120tl verdim oyunu 60 satıcam ama online kodu kullandım ne yapcam alan 80 almış gibi olucak bu yüzden 2. el almaz çok kişi bu sefer 40 satıcam buda 20 tl yine şirketler alıyor yani oyunu 120 alıyorsam 140 geliyor hesabı herşey para değil benim durumum iyi 40 50 oyun oynadım ps3te bakmak isterseniz online id liderkurt35

    • Uğur Yurtsever

      Çok bilmişlik taslıyor gibi göründüysem kusura bakmayın. Lakin gerçekten çok fazla bildiğim konularda böyle davranabiliyorum zaman zaman. 🙂 İstemeden kırmamışımdır umarım.

      Şunu da eklemek istiyorum yalnız: Firmalar “şuna da göz yumsak batmayız herhalde” diye yönetilmiyor ne yazık ki. Böyle bir şey mümkün de değil zaten. En azından ülkemiz dışında işler böyle yürüyor. Ben yalnızca işin biraz bilimsel biraz de ekonomik boyutuna dokundum. Söylediğim gibi firmaların sundukları ürünün “hizmet” boyutunu ikinci el kullanıcılar için tekrar ücretlendirmesi her yönden doğru bir yaklaşım. Oyun fiyatlarının ülkemizde veya herhangi bir ülkede yüksek olması ise, zaten bambaşka bir tartışma konusu ve o konuda haklısınız. Ancak bu iki durumun birbirleriyle doğrudan alakaları yok. Keşke herkes Valve gibi en başarılı oyununu ücretsiz olarak sunabilse değil mi? Fakat bu örneklere bakarak milyarlarca dolarlık bir sektörün dinamiklerini açıklamak pek doğru olmaz.

  3. Ali Ekenciz

    Oyunu fiziksel medya da alan ya da download ederek indiren kullanım hakkını devretmektedir. Dolayısıyla hakkından feragat etmektedir. Ancak alırken şu kadar yıl için kullanım hakkını alıyorsa zaten sattığında süresini de satacaktır. Her iki durumda da firmaların kullanıcıdan (orjinal alan) yeni bir ücret istemey hakkı olmamalıdır. Satarken offline ve online olanı farklı bir fiyata satıyorsa buna hakkı elbette olabilir. Oynamadığım için bilmiyorum ancak GOW böyle bir oyundu ve aylık ücret alıyordu. Sırf orjinal almak için bir süre bekelyip ikinci elden oyun alan ve madi durumu elverdiğinde ilk el de alıcı olabilecek müstakbel yeni müşterilerin bu satış poltikasından memnun olmayacaklardır.
    Bu durumda ben de sayın editöre katılmıyorum.

    • Uğur Yurtsever

      Merhabalar, görüşleriniz için teşekkür ederim.

      Ancak söylediklerinizden oyunların kullanıcı anlaşmalarını dikkatli okumadığınız sonucunu çıkarıyorum.

      Küçük bir iki örnek vereyim…

      Bulletstorm- Dijital Sürüm kullanıcı anlaşmasından alınmıştır:

      “THE XBOX LIVE CODE OF CONDUCT (www.xbox.com/en-US/legal/codeofconduct.htm) AND EA’S PRIVACY POLICY (PRIVACY.EA.COM). REGISTRATION FOR ONLINE SERVICES AND/OR FEATURES IS LIMITED TO ONE WINDOWS LIVE ID PER SERIAL CODE, WHICH IS NON-TRANSFERABLE ONCE USED.”

      Dead Space 2- retail versiyon kullanıcı anlaşmasından alınmıştır:

      INTERNET CONNECTION, ONLINE AUTHENTICATION AND ACCEPTANCE OF END USER LICENSE AGREEMENT REQUIRED TO PLAY. ACCESS TO ONLINE SERVICES AND OR FEATURES REQUIRES AN EA ACCOUNT AND GAME REGISTRATION WITH THE ENCLOSED ONE-TIME USE SERIAL CODE. REGISTRATION IS LIMITED TO ONE EA ACCOUNT PER SERIAL CODE, WHICH IS NON-TRANSFERABLE ONCE USED.

      Satın aldığınız ürünlerin kullanıcı anlaşmalarını dikkatle okursanız hemen hepsinde bu tip ibareler görebilirsiniz. Yani firmaların böyle bir ücretlendirme yapmak için hakkı yok gibi bir durum söz konusu değil.

      Kullanım hakkı devretme durumu ve bu durumun istisnaları da kullanıcı anlaşmalarında çok açık ibarelerle belirtiliyor ayrıca. Bu anlaşmaları kabul etmeyip oyunları oynamama hakkına da sahibiz tabii. 😛

      Burada firmaların savunucusu gibi algılanmak da istemiyorum. Lakin firmaların sundukları hizmeti ikinci el-takas kullanıcıları için tekrar ücretlendirmesi gerek felsefi (son dönemde üretilen kişisel online içeriklere bakarsak işin felsefi boyutu daha net anlaşılabilir), gerek hukuki, gerekse ekonomik açıdan doğrudur. Katılmak ya da katılmamak bu gerçeği değiştirmiyor ne yazık ki. Ha burada sunulan hizmetin kalitesini tartışacaksak bir itirazım olmaz. Ancak konu bu değil.

      Görüşleriniz için tekrar teşekkürler.

  4. Sabertooth

    Amacım kesinliklte çıkıntılık yapmak değil ama…?

    Madem bu oyun denen zıkkımları Türkiye’de de dijital indirme olarak öyle yada böyle satıyorsun o zaman kutu versiyonlarında distrübütörlerin yaptığı gibi son kullanıcı lisasn anlaşmasını Türkçe bir kopya olarak sunu öyle karşımıza Kabul Et yada Reddet demeleri gerekmezmi? Bu dediklerim tamamen uplay yada EA DLM den dijital olarak satılan ürünler için geçerli kutulularda şimdiye kadar tümünde gördüm Türkçe EULA kopyasını.

    Gourunganın linke gelince de (:

    Sayende kahkaha atarak güldüm gourunga reyiss. 🙂

  5. CodeMachine

    Yazılım sektörü öyle bir sektörki, bir ürün ortaya çıkarmak aşırı zordur lakin kullanıcının bu ürüne olan yorumu çok acıklıdır. İşin kötü olan diğer yönüde bu sektör normal kullanıcılar için “ekstra” bişeydir, yani olmazsa o kişinin hayatında çok hayati bir olumsuzluk olmaz, hal böyle olunca bu sektördeki ürünlerin fiyatları yüksektir, kullanıcı almak ister, ürün pahalı gelincede “abi bi cd parçasına 150 TL diyor utanmaz” yorumu kaçınılmaz oluyor. Aslında bu sektörü yönlendirenler yanlış yaptı, bu sektör ev kullanıcısı düzeyine hiç inmeyecekti, akedemik, askeri veya kurumsal bazda kalacaktı. Bu sayede ortalıkta yazılım ve oyun çöplüğü olmayacaktı, insanlar dışarlarda daha çok vakit geçirecekti ve biz bu boş muhabbetleri yapmak zorunda kalmayacaktık, ha bide ben işsiz kalacaktım 😀

  6. onlinekod

    Metin2 Wolfteam Siklroad Point Blank S2 Sonsilah Cengizham2 kehanet Warrok ve facebook Poker Chip Aklınıza Gelecek Tüm Oyunların E-pin Kodları Satılmaktadır %100 Güven %100 Memnuniyet %100 Destek ve en Önemlisi Güler Yüzlülük Herkesi Bekleriz onlinekod.com

Bir cevap yazın