Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu İkinci Kez Toplandı

Sonuca bir adım daha…

Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü bünyesinde kurulumu tamamlanan ve ilk toplantısı 2 Temmuz’da İstanbul Teknik Üniversitesi Teknokent’te gerçekleştirilen Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu, bugün ikinci kez toplandı.

ODTÜ Teknokent ATOM’un evsahipliğinde gerçekleşen bu ikinci toplantı, Türk oyun sektöründen birçok geliştirici, dağıtımcı, yayıncı, akademisyen, e-sporcu ve medya mensubunun yanı sıra bazı internet kafe sahiplerini ve Spor Genel Müdürlüğü’nden bürokratları bir araya getirmesi açısından oldukça önemliydi. Üstelik İTÜ’de düzenlenen ve daha çok sektörde faaliyet gösteren paydaşları bilgilendirme havasında geçen ilk toplantının aksine bu kez federasyonun faaliyetleri, yapılanması ve yönetimi anlamında daha somut adımlar atma imkanı yakalandı.

Yeri gelmişken bir şeyi de açıklığa kavuşturmamız gerekiyor sanırım. Evet, Federasyon resmi olarak kurulmuş olabilir; ancak henüz yapılanması tamamlanmış değil ve bütün bu süreç Türk oyun sektörünün bütün paydaşlarının katılımıyla ortak bir şekilde yürütülüyor. Bütün bu sürecin 3 Ağustos’taki başkanlık seçimlerinin ardından hız kazanacağını ve Federasyon’un yavaş yavaş vücut bulmaya başlayacağını söyleyebiliriz.

Oyun sektörünün federasyon başkanlığı için tek bir adayının olduğunu söyleyelim: İstanbul Kıyamet Vakti ve Süper Can gibi oyunlardan tanıdığımız Sobee Genel Müdürü Mevlüt Dinç. Ancak bu sayın Dinç’in kesin olarak Federasyon başkanı olarak seçileceği anlamına gelmiyor.Spor Genel Müdürlüğü (yeni bakanlıkların oluşturulmasıyla bu kurumun da ismi değişiyor bildiğiniz gibi) nezdinde gerçekleştirilecek seçimde, devlet kademesinden başka bir bürokratın da başkanlığa getirilmesi muhtemel.

Federasyon başkanı gibi asbaşkanlar, yönetim kurulu, genel sekreter ve alt kurullar açısından da herhangi bir somut gelişme çıkmış değil tahmin edebileceğiniz gibi. İşte bugün düzenlenen toplantı, sayın Dinç’in adaylığının kesinleşmesi kadar federasyonun faaliyet göstereceği alanların ve organik yapısının belirlenmesi yolunda da bir kilometre taşı oldu diyebiliriz. Zira Türk oyun sektöründen birçok önde gelen ismin katılımıyla gerçekleşen tartışmalar ve fikir alışverişleri sonucunda federasyonda temsil edilecek sektör paydaşları da belirlenmiş oldu. Fakat bir şeyi üstüne basa basa belirtmemiz gerekiyor. Bunlar karara bağlanmış kesin sonuçlar değil. Toplantıda ortaya çıkan bu somut fikirler, başkanlık seçimine kadar olan süreçte yapılacak son bir toplantıyla netleşecek. Ayrıca  federasyonda temsil edilmesi planan sektör paydaşları da kendi aralarında toplanarak bugün ortaya çıkan fikirleri geliştirmek adına çalışma grupları oluşturacaklar. Yani anlayacağınız, bugün birçok somut adım atılmış olsa da, asıl zorlu ve yorucu sürecin şimdi başladığını söyleyebiliriz.

Federasyonda, özellikle de federasyonun yönetim kurulunda, temsil edilmesi gündeme gelen sektör paydaşları arasında e-spor camiası, oyun geliştiricileri, dağıtımcılar, yayıncılar, akademisyenler, oyun basını ve internet kafeler var.

Bütün bunlarla birlikte Genlik ve Spor Gen. Müd.’nün Spor Federasyonlarının Teşkilatı, Çalışma, Görev, Yetki ve Sorumlulukları Yönetmeliği’nde belirlenmiş ve bir Federasyonda bulunması gereken Federasyon Danışma Kurulu, Teknik Kurul, Eğitim Kurulu, Sağlık Kurulu, Hukuk Kurulu ve Merkez Hakem Kurulu’na eşlik edecek “diğer kurulların” da taslağı oluşturuldu diyebiliriz.

Buna göre Federasyonun temel odak noktalarından biri olacak elektronik sporların yanı sıra dağıtımcı, yayıncı, geliştirici, organizasyon, basın, uluslararası ilişkiler, akademik çalışmalar, internet kafeler ve sosyal ve kültürel etkiler gibi konularda alt grupların kurulması yönünde de adım atıldı. Ancak daha önce de belirttiğim gibi bütün bu fikirler, 3 Ağustos’taki başkanlık seçimlerine kadar olan süreç içerisinde oluşturulacak çalışma gruplarında tartışılacak ve seçimin ardından da Federasyon somut bir şekilde vücut bulmaya başlayacak.

Peki bütün bu süreç oyuncuları nasıl etkileyecek?

Her şeyden önce elektronik sporlarla amatör ya da profesyonel olarak ilgilenen oyuncular için tünelin sonunda bambaşka bir dönem duruyor. Bu tünelin ne kadar uzun olduğunu şu an tam kestiremiyor olsak da, eninde sonunda e-sporlar adına birçok somut ve olumlu gelişmeyle karşılaşacağımızı düşünebilirz. Bu süreci yalnızca elektronik sporlarla uğraşanların sponsor bulma ve yurt dışındaki büyük turnuvalara katılması olarak değil; hakemiyle, antrenörüyle, menajeriyle, organizatörüyle, eğitim olanaklarıyla, resmi kulüp ve lisanslı sporcularıyla gerçek bir e-spor altyapısının kurulması olarak okumamız gerekiyor.

E-sporlarla uğraşmayan sıradan oyuncular için de ufukta yeni bir dönem görünüyor. Birçok oyuncunun “regülasyon” veya “sınıflandırma” konusundan huylandığını düşünürsek, dizginlerinin büyük bir kısmı Türk oyun camiasının elinde olan özerk bir kurumun gelecekte ortaya çıkabilecek bu tip ihtiyaçlar için idari karar ya da danışma mercisi olması beklenebilir. Bir regülasyon olacaksa bunun en azından işin ehli ve oyun sektörü açısından vasıflı bir kurumla ortak hareket edilerek gerçekleşmesi oyuncular açısından da büyük önem taşıyor. Kaldı ki tüm sektör paydaşlarını bir arada toplayacak bir Federasyon talebinin de ilk olarak devlet makamlarından geldiğini biliyoruz. Bu da en azından resmi makamların bu konuda samimi olduklarının bir göstergesi olabilir.

Bununla birlikte dağıtımcıların ve geliştiricilerin de sık sık dillendirdiği vergilendirme sorunlarının aşılması ve ülkemizin bu açıdan bir cazibe merkezi haline getirilmesi de sağlanabilir uzun vadede. Doğal olarak bunun da son kullanıcı fiyatlarına ve ürünlerin kalitesine yansıması beklenebilir.

İnternet kafelerin düzenlenmesi konusunda da ciddi çalışmalar olacaktır gelecekte.

Anlayacağınız henüz emekleme aşamasından geçen Türk oyun sektörü, bir sıçrayış gerçekleştirmek için içindeki potansiyeli ortaya çıkarabilecek bir yapılanma içine girmeye başladı diyebiliriz. Bütün bunların neden bir “meslek birliği” ya da sektör paydaşlarının kendi alanlarında oluşturacakları dernekleri kapsayacak bir “şemsiye federasyon” olarak değil de tek bir Federasyon altında gerçekleştirilmeye çalışıldığı sorusu gündeme gelebilir. Bunun cevabını da önümüzdeki süreçte somut olarak göreceğiz sanırım.

Bizler bu süreçte oyuncuların haklı endişelerine tercüman olmaya ve Türk oyun sektörünün bütün paydaşlarıyla rekabet edebilir bir düzeye gelmesi için diğer basın mensubu arkadaşlarla birlikte hareket ederek süreci yakından takip etmeye çalışacağız.

7 Yorum

  1. Halit

    Uğur bey: bir öneride bulunabilirmiyim.? haber başlıklarınız 20 tane bunu 15 e çekebilirseniz belki daha iyi olabilir. lakin cep tel lerde, (sayfa çok büyük, doğru şekilde götüntülenemeyebilir) ibaresi çıkıyor ve gerçektende sayfanızda donmalar oluyor. bu konuyu çözebilme ihtimali olabilirmi? saygılar Halit.

  2. Ziyaretçi

    bence gayet güzel gelişmeler. bilgilendirme için teşekürler. umarım sonu hayırlı olur. regüle edecez diye otu boku yasaklamazlar, federasyon birilerinin güdümünde çıkarlara hizmet etmez.

  3. Ziyaretçi

    ben şimdi özel bir oyun geliştiriciyim kendi arkadaşlarımlada bir şirket kuruyorum ve ben türkiyede işimi sürdürmek için bu federasyonamı bağlı olmalıyım hadi adamlarla ters düştük adamlar serbest piyasadan beni atmaya çalışırsa ne olacak ve bide bu federasyonun piyasadaki oyunları yasaklayabilecekmi bi oyun özgürlüğümüz var onu alsınlar bari (bunlar federasyon bağımsız olmazsa diye dedim)

    • Uğur Yurtsever

      Haberde de belirttiğim gibi şimdilik Federasyon’un yapılanması konusunda kesinleşmiş bir şey yok. Bu süreç 3 Ağustos başkanlık seçimleri sonrasında hız kazanacaktır. Bununla birlikte Federasyonun keyfi olarak serbest piyasadan şirket ihraç etme ve oyunları yasaklama gibi bir görevi olamaz. Zira Federasyonların çalışma prensipleri yasalarla belirlenmiştir. Oyun sınıflandırma konusunda ise federasyon içinde kurulacak bir birim veya grup ile Kültür Bakanlığı’na yol gösterici olunabilir görüşündeyim. Ancak dediğim gibi henüz bu konular üzerinde kesinleşmiş bir yapılanma yok. Bu konudaki gelişmeleri sayfalarmızda paylaşıyor olacağız.

Bir cevap yazın