StarCraft II: Wings of Liberty İnceleme

Hayatımın video oyunlarıyla geçen 20 yılı boyunca gerçek zamanlı stratejilerden büyük keyif aldığımı söyleyemem. Daha çok Master of Orion, Civilization, Galactic Civilizations ve Heroes of Might&Magic tadında sıra tabanlı stratejilerle haşır neşir oldum. Bu biraz da benim göz açıp kapayıncaya kadar 150 birim üretip onları dakikada 1200 klik yaparak düşmanın üzerine salma konusundaki beceriksizliğimden ileri geliyor galiba. Zira hamlelerim arasında arkama yaslanıp kahvemi yudumlamazsam kafam çalışmayabilir. Ancak bu; Dune II, Red Alert, Populous, Shogun: Total War ve Homeworld gibi klasikleri uzun süre keyifle oynamadım anlamına gelmesin. Bu oyunların arasına StarCraft’ı da eklemeden olmaz elbette; strateji oyunlarının 90’lardan 2000’lere kalan en büyük mirasını…

Bugünse şiddet, kan ve ihtirasla yazılmış bu epik uzay destanının uzun yıllardır beklediğimiz devamı duruyor karşımızda; StarCraft II: Wings of Liberty… Savaşın ve politik entrikaların kucağında parçalara ayrılmış evren; yozlaşmış Terran‘ların, sibernetik ve psişik yeteneklere sahip kadim ve dindar Protoss‘ların ve tek bir beyin tarafından yönetilen korkunç Zerg‘lerin elinde yok olmanın eşiğindedir bir kez daha…

StarCraft 2 Jim Raynor

James Eugene Raynor... Tüm zamanların en sağlam ana karakterlerinden biri olsa gerek.

2007’nin Mayıs ayında duyurulduğundan beri yek vücut olup kucaklaşmayı beklediğimiz StarCraft II’yi mercek altına almaya başlamadan önce, StarCraft markasının oyun dünyasına yaptığı eşsiz katkılara ve oyun alışkanlıklarımızı nasıl etkilediğine temas etmeden geçmek pek doğru olmaz. Zira StarCraft, son yıllarda inanılmaz gelişmelere sahne olan online oyunculuk kültürüne sağlam temeller atan ilk oyunlardan biri kesinlikle.

90’ların ikinci yarısında Quake ve Red Alert ile filizlenip; StarCraft, Diablo, Delta Force ve Counter Strike gibi oyunlarla neredeyse her mahalleye giren LAN kafelerin bir zamanlar ikinci yuvamız olduğunu inkar edemeyiz değil mi? İşte bizleri eşsiz strateji mekanikleri ve oyun dünyasının en sıradışı ırklarının ağızları bir karış açık bırakacak yoğunluktaki savaş sahneleriyle tanıştıran StarCraft, arkadaşlarla bir araya gelip oyun oynama geleneğinin kurucusu; LAN partilerin ve turnuvaların assolisti oldu kısa süre içerisinde. Kaldı ki Blizzard, Battle.net (Diablo- 1997) ile birlikte, henüz geniş bant internet hizmetleri yaygınlaşmamışken StarCraft’ın online oyunculuktaki krallığını ilan etmişti bile. Bütün bunların StarCraft’ı dünya çapında en sağlam oyuncu topluluğuna sahip markalardan biri yaptığını belirtmeme gerek yok sanırım (ki eminim Güney Kore örneğini de duymayan kalmamıştır).

Bununla birlikte, bütün oyun tarzlarına ve neredeyse tüm dünya dillerine yayılmış; “düşmana çok sayıda harcanabilir birimle saldırmak” anlamına gelen veya “düşmana göre sayıca çok üstün olma” durumunu ifade eden zerging (zerglemek) kelimesinin de StarCraft’ın kötü şöhretli Zerg’lerinden türediğini bilmeyen yoktur.

StarCraft 2 Marines

Bütün bunlar bir kenara StarCraft, 12 milyon gibi bir satış rakamına ulaşarak tüm zamanların en çok satan dördüncü PC oyunu olmuş; bunun da ötesine geçerek yalnızca strateji oyunlarına değil tüm oyun endüstrisine ilham vererek oyun tarihinin en değerli yapımlarından biri haline gelmiştir. İşte bu yüzden tam 12 yıl sonra gelen devam oyunu, gecenin bir yarısı kelli felli insanları bile ortak bir heyecanla sokağa dökebiliyor.

Peki StarCraft II, ilk oyun gibi yeni çığırlar açabilir mi? Muhtemelen hayır; ancak açması da gerekmiyor zaten. Lakin karşımızda son 10 yılın en iyi strateji oyunu duruyor.

26 Yorum

  1. i0z

    Starcraft gibi strateji oyunlarını beğenmeyen insanlar bugün tarayıcılarda strateji oynuyorlar.

    farmville gibi “boş adam” oyununda insanlar günlerini öldürüyorlar.

    Biz starcraft ile belki 7 saat süren oyunlar oynadık, sabahladık, kaydedip sonradan devam etmek istemedik.

    dünyadaki oyun kültürüne bu kadar etki eden pek az oyun vardır. Starcraft en azından bu yönüyle bile dünyayı etkilemiştir.

    Sadece bilimkurgu filmlerde izlenen araçlar bugün elimizde. Eksik kalan uçan arabalar vs ışınlanma ama bkalım oyunlarda yer alan ütopik araçlar ne zaman hayatımıza girecek? bir “space marine” çok uzak değil. askeri açıdan değilsede ortopedik ürünleri mevcut.

  2. Ziyaretçi

    95 iyiymiş ya.Yeni başladım ben de ama daha pek bir olayını göremedim açıkçası (diğer rtslerden farklı olarak).İlk oyunun senaryosunu falan biliyorum,temelde dow çakması olsa da iyi kurgulanmış gerçekten,bu oyun da öyledir gibi.Bakalım artık.

  3. Ziyaretçi

    Muhteşem bir inceleme olmuş ellerinize sağlık. Türk yabancı okuduğum en iyi inceleme gerçekten. Çok çarpıcı noktalara değinmişsiniz (üniforma falan). Oyunu çıktığı gün aldım ve bir solukta bitirdim. İşten fırsat buldukça battlenetten oynamaya çalışacağım artık (ne yazık ki izinim dün bitti). gerçekten parmın karşılığını son kuruşuna kadar aldım.

    Bu arada dow çakması derken ne denmek istediğini anlamadım. Dawn of War StarCraft’tan çok çok daha yeni bir oyun. Bugün ne kadar rts oyunu varsa hepsi starcraft’tan mutlaka birşeyler almıştır.

  4. ziyaratör

    SC2 yi beklerken yaş 30 oldu, (genç arkadaşlar alınmasın ama) sc2 nin eski oyuncuları şimdi biraz kelli felli adamlar oldular, o zamanlarda sc nin yaratmış oldugu etkiyi yeni neslin anlamasını beklemek pek mantıklı olmayacaktır. 

    o yüzden yeni neslin bu oyunda ne var ki işte sıradan vs demesine çok sinirlenmemeye çalışıyorum.

     

    oyunla alakalı söyleyecegim tek şey; efsanenin devamı çok başarılı olmuş. Evet grafikler daha başarılı olabilirdi ancak dediğim gibi, şu an işinde gücünde olan erişkinlerin kaçının evinde son sistem oyun makinesi var? 

  5. Ekrem

    “”Ancak senaryo yalnızca Terran’lara odaklandığı için Zerg ve Protoss’lara gelen yeni birimleri tecrübe etme şansımız oldukça kısıtlı kalıyor…”” Demişsiniz.  :/

    Fakat senaryo da once terran sınıfını bitirmemiz gerekiyor.Bitirince sırasıyla protoss ve zerg sınıflarının senaryolarını oynayabiliyoruz..İlk oyunda da boyleydi.. Bilgilerinize …

  6. hotmetal

    bu oyunu bitirdik, oyun sonderece basit ve son zamanların en iğrenç strateji oyunu olduğunu söylilebilirim…. 

     

    bunu söyliyen,

    command end conquer serilerini,

    ground control serilerini (ki dünyanın en iyi grafiklerine sahiptir),

    homevorld serilerini,

    dune 2000 ve sonranını oynamış….

  7. Üzeyir Hoplatan

    2 oyunu da oynamış biri olarak söylüyorum ki , 1. oyundaki gibi bir durum 2. oyunda yok. Wings of Liberty’nin kelimesinin anlamı da zaten terranlarla çelişiyor. Lütfen oyunu oynamadan ve bilmeden atıp tutmayın.

  8. hotmetal

    bu oyunu bitirdik, oyun sonderece basit ve son zamanların en iğrenç strateji oyunu olduğunu söylilebilirim…. 

     

    bunu söyliyen,

    command end conquer serilerini,

    ground control serilerini (ki dünyanın en iyi grafiklerine sahiptir),

    homevorld serilerini,

    dune 2000 ve sonranını oynamış…. 

     

    dawn of war serisini unutmuyalım,
    kişisel düşüncemdir….

    • ziyaratör

      ground control 2 2004 yazında çıkmış bir oyun ve sen kalkmış dünyanın en iyi grafiklerine sahip diyorsun. Yani sana göre son 6 yıldır strateji oyunları  sektöründe grafiksel anlamda bir iyileşme yok? Birde bu arkadaş sc2 ye iğrenç diyor…

      sc2 nin iki günde 1.5 milyon orjinal kopya satması da iğrenç oldugunu kanıtlıyor zaten 😀

  9. Ziyaretçi

    lafa bak son zamanların en iğrenç strateji oyunu imiş.

    Sen ilk önce yazı yazmasını öğren sonra artistlik yap

    söyliyen değil söyleyen olacak…

    bir de altına sıralamış oyunları kendini yetkin gösterme çabaları…

  10. Diablotical

    Blizzard oyunlarını oynamak,oyunlarından zevk almak ve profesyonel oynayabilmek üst düzey analitik zeka ister @hotmetal. Oyunu bitirmek oyun için yeterli olduğun anlamını vermez. Yazdığın diğer oyunları bitirmek ve/veya oynamış olmakda seni rts oyunlarda uzman yapmaz. Tahminim zekanın yettiğince bişiler yapmaya çalışıp öyle yada böyle kolay seviyede oyunu bitirip bu yazıyı ,düşük seviye zekan ile zevk alamadığın Dünyanın gelmiş geçmiş en iyi strateji oyununn devamı olan bir oyunu ,kötülemiş ve yazmışsın.12 yıllık bir çalışmanın ürünü olan oyunu her sene bir seri çıkarıp rezil olan yazdığın oyunların devam oyunu değil. Yazık farklı olma yetkin olma çabaları.

  11. SlowMan

    Görevlerin bizi hızlı olmaya zorlaması dışında oyun gayet başarılı olmuş nerdeyse tüm görevlerde hızlı olmamız için bi sebep bulmuş blizz de ki abiler. Yinede oynaması keyifli.

    Tosh ın voodoo büyüsünde koptum 😀

  12. Ziyaretçi

    Slowman spoylır vermişsin xD şaka şaka.10. görevde falanım evet bazılarında bi hızlılık var da çok değil gibi.normalde oynuyorum ama hard’da olabilirmiş ama kasamam ya yorgunum zaten.hemen tip vereyim.reaperlar protossa karşı çok ezik olsada zerg’e karşı kullanışlılar,ama kontrolleri zor tabi,marinelerle birlikte kullanmak falan saçma oluyor.vur-kaç yapmak ve özellikle research point toplamak için kullanıyorum,inanılmaz rahat oluyor.rp atlamak çok büyük eşşeklik zaten.

    yazarın notu : raynor karizmana edeyim,2dk rahat ol ya.oyunu oynayan her kız mutlaka yazar bu adama,ben zor tutuyorum yazmamak için öyle diyeyin.ama tabiki kerrigan ♥ ölümüm onun elinden olsun ya.

    spoiler alert

    zeratul’un dönüşü harika oldu.ilk görevini yaptım gayet güzel.bakalım senaryo çok helecanlı oliyur daaa.

  13. i0z

    @hotmetal 

    en iyi grafikler bir oyunu iyi yapmaz.  sadece görsel yapar.

    sen bu oyunların ömürleri hakkında da bilgi ver bize. 1 yıl kaldılarmı piyasada ?

    beğenmeyebilirsin ama en azından 12 yıl boyunca dünyanın her tarafında oynanmış bir Starcraft’ tan bahsediyoruz. 12 yıl oynanan başka kaç oyun var? freecel solitaire mario tetris vb.

     

  14. Ziyaretçi

    e ama çok olmadı yani.olmadı.oyun bitti ve mutsuzum.daha iyi bir final bekliyordum.şaşırmadık yani beklenenler oldu.ayrıyetten çok döndü konu,spoylır vermeyeyim ama devrim için yola çıktık karıya kıza takıldık ne iş

  15. Ziyaretçi

    Herkes Terranların biraz güçlü olduğunu yazıyor. Ama birimleri etkin olarak kullanmayı öğrendikten sonra oyun gerçekten inanılmaz dengeli.

    terranların vikingi protossun void rayini yerken stalker’larla vikinglere karşı counter yapabilmek zealotları etkin olarak kullanabilmek upgrade ettikten sonra.

    Neyse 😛 İnceleme şahane. Bir de guide yapsanız ya. :p

  16. Ziyaretçi

    Super Bir anlatım olmus su an yerimde zor duruyorum hemen gidip almam lazım oyle bı anlatmıssın Starcraft ı cafelerde 4-5 arkadas oynadıgımız gunler geldı aklıma.Neyse aklıma takılan butun cevapları aldım sımdı gerıye oyunu almak kaldı kolay gelsın …….

  17. Ziyaretçi

    Hotmetal kısacası nOOb olduğunu herkese belli etmişsin 12 yıldan beri bu oyunu bekleyen bir insan seline Son zamanların en iğrenç RTS oyunu diyebiliyosan sana sadece yuhh diyorum Kİ bu oyunun yıllardan beri(Starcraft 1)profesional oyuncu yetiştirdiğini söylemek isterim.En sağlam Turnuvalarda yıllardan beri modası geçmeyen bir oyuna böle tanımlamak gerçekten üzdü.Birçok oyun firmasının Türkiye’yi işte sen ve senin gibi arkadaşlar yüzünden ciddeye almıyor.Daha fazla yorum yapmaya gerek yok zaten

  18. Ziyaretçi

    Arkadaşlar 3 4 gün kadar  önce yükledim bitirdim görevleri yalnız çabuk bitti.

    ilk oyunundaki gibi singleplayere bölümü yokmu harita kurup  3 lü 5 li 8 li 4 lü savaşabileceğimiz bölümü yokmu denemediğim tıklamadığım yer kalmadı bö söleseniz sadece bu görevlerden ibaretmi  ????

  19. Uğur Yurtsever

    Play Versus A.I seçeneğiyle yapay zekaya karşı oynayabilirsiniz. Ayrıca her ırk için gittikçe zorlaşan ve ustalık gerektiren özel görevler (challanges) de mevcut.

    Oyunda LAN seçeneği yok ancak arkadaşlarınızla birlikte Battle.Net üzerinden lagsız ve akıcı maçlar yapmanız da mümkün. 🙂

  20. Zealot

    @hotmetal 1- Command “end” Conquer ne kardeşim.
    2-En iyi grafiklere sahip mi kafayımı
    Yediniz Aptal Bir Çocuğun Kendisini
    Oyun Uzmanı Olarak Tanıtması Helall..
    3-Türkiye Senin Gibi Oyuncular Yüzünden
    Oyun Kervanını Yükseltemiyor Şerefsiz.

Bir cevap yazın