Radeon 9800 256 MB

Radeon 9800 256 MB

Bu yıl başında R350 VPU’nun (diğer adıyla ATi Radeon 9800’in) lansmanında, 256MB’lık modelin de piyasaya çıkacağı belli olmuştu. Ve her zamanki gibi, ürün föylerindeki broşürlerde yer alan rakamlar ne kadar yüksekse ürünler o kadar etkileyici görünüyor ve buna paralel olarak da daha bir merakla bekleniyorlardı. Sonuçta AMD de bu yüzden işlemcileri için yeni bir P değeri uydurmuştu: Saat hızları düşük olmasına rağmen Intel’in rakip modellerinden daha yavaş görünmek istememişlerdi.

Rakamlar önemli – en azından pazarlamacılar için. Pratikte ise genelde tamamen farklı bir tablo ortaya çıkıyor. Grafik kartlarında bellek kapasiteleri ikişer kat ikişer kat artıyor. 4MB ile başlandı, 8, 16, 32, 64 oldu ve son olarak da 128 MB’ı bulmuştu. İlk zamanlarda artan belleğin doğrudan bir kullanım alanı ve faydası vardı. Oyunlarda daha yüksek çözünürlüklere çıkılmasına olanak tanıyordu; FSAA da daha fazla bellek istiyordu. Ancak 64 MB’dan 128 MB’a sıçrama ilk başta sorgulanan bir konu oldu. Artan bellek kapasitesinden yararlanabilen uygulama yoktu. Sadece son derece hızlı yongalara ve bellek veriyollarına sahip yeni üst sınıf kartlar bu kadar bellekten avantaj sağlayabiliyordu. Ancak kullanım alanı sonuçta yüksek çözünürlüklerde FSAA’nın kullanıldığı durumlarla sınırlıydı. 64MB bellekle 1600×1200’de 4x FSAA asla mümkün olmazdı. O zamanlar 128MB’dan tam anlamıyla yararlanabilecek oyun yoktu.

Radeon 9800 Pro 128 MB (yukarıda) ve 256 MB'lık yeni model.

Radeon 9800 Pro 128 MB (yukarıda) ve 256 MB’lık yeni model.

Ve şimdi bir kez daha karşımızda yeni bir bellek terfisi var. Bellek kapasitesi 128MB’dan iki katına çıkarak 256MB oluyor. Kağıt üzerinde bu çok etkileyici görünüyor ama aslında değil. 256MB’ın avantaj sağladığı durumları çok aramak gerekecek. Eski kural hala geçerli: Geleceğin oyunlarında bir noktada buna ihtiyaç duyacaksınız ancak o noktanın ne zaman geleceği ancak yıldızlarda yazılı. Radeon 9800 Pro 256 MB, uzun süredir beklenen Doom III’ün ön inceleme sürümünde, yüksek kalite ayarlarıyla yaptığımız testlerde bile, 128MB’lık versiyona göre avantaj gösteremedi.

Kartın 128MB’lık modele göre daha yüksek saat hızlarına sahip olduğunu düşünüyorsanız hayal kırıklığına uğrayacaksınız. VPU aynı saat hızında çalışıyor, bellek ise sadece 10 MHz daha hızlı. Ancak bu avantaj DDR II’nin yavaş gecikme süreleri ile dengeleniyor. Neyse, bu konuya ilerki sayfalarda bakacağız.

ATi’ye daha fazla belleğin avantajını sorduğunuzda hemen önünüze temel dayanak noktasını uzatıyorlar: Yüksek çözünürlükte FSAA. Bununla kastedilen 1600×1200’den yüksek çözünürlüklerde FSAA. 256 MB bellekle, 2x ve 4x FSAA’da, 2048 x 1536’e kadar mümkün; 6x FSAA’da ise 1920 x 1200’e kadar mümkün. Ayrıca birkaç oyun ve test yazılımında, 128 MB’lık kartlar 1600 x 1200’de, 4x ve 6x FSAA’da yetersiz kalıyor.

Daha fazla belleğin pratike ne getirip ne getiremediğini açıklayacağız. Ancak ondan sonra karta bakacağız.

Bir cevap yazın