Mass Effect 3 İnceleme

Tüm Savaşları Bitirecek Son Savaş (Mı?)

Garrus: Senin örneğini izledim Shepard… Yeterince yüksek sesle bağır; er geç birileri bu kopan yaygara da neyin nesi diye çıkıp gelir. Durum hakkında bir şey yapacaklarından da değil…

Shepard:  Ta ki cehennem kapılarına dayanıncaya kadar… Sonra seni işin başına getirirler.

Shepard’ın hikayesini başından bu yana takip ediyorsanız, bu diyalog sizi sandalyeden düşürebilir (aslına bakarsanız gerçek hayat da böylesine trajikomik bir bakıma). Robotik Geth’lerin insan kolonisi Eden Prime’a yaptığı vahşi saldırının arkasındaki gerçekleri öğrendiğinde kimse Shepard’ı dinlememişti. Galaktik barışı koruyan Citadel Konsey’inin gizli istihbarat işlerini yürüten Spectre’larin ilk insan üyesi olmayı başarıp, Saren’in ihanetlerini ve aslında kime hizmet ettiğini ortaya çıkardığında bile… Kimse 50.000 yılda bir ortaya çıkıp galaksideki tüm organik yaşamı yok eden tanrısal makinelerin, Reaper’ların varlığını- daha da korkuncu geri dönmek üzere olduklarını-kabul etmek istemiyordu…

Sonunda cehennem kapıya dayandı… Koca bir oyun boyunca mürettebat toplayıp, yalnızca tek bir tanesini yok edebilmek için sonu bilinmez bir toplu intihar görevine atıldığımız Reaper’lar, yüzlercesiyle gökyüzünde belirdi. Karşılarında ise tek bir adam (duruma göre bir kadın da olabilir tabii): Shepard!

Oyunun henüz ilk dakikalarında her şey açıklığa kavuşuyor. Reaper’lar, 50.000 yılda bir çıktıkları karanlık görevi tamamlamak konusunda son derece ciddiler ve kötü haber, işe güzel dünyamızdan başlıyorlar (gerçi 2156 yılında pek güzel olduğu söylenemez, ama yine de memlekettir, göze hoş gelir). Samanyolu’nun diğer sakinlerinin güvende olduğunu da sanmayın. Turian’lar, krogan’lar, quarian’lar, asari’ler, salarian’lar ve diğerleri… Galaksinin tüm ırkları mutlak yokoluşun eşiğinde. Görev ise çoktan belli.  Irkların aralarındaki farklılıkları ve yüzlerce yıldır devam eden derin çatışmaları bir kenara bırakmalarını sağlayıp, yaklaşan kıyamete karşı umutsuz bir darbe indirecek tek ve güçlü bir yumruk yaratmak. Merak etmeyin hikaye hakkında daha fazla detay verip canınızı sıkacak değilim. Serinin ilk iki oyununu bitirdiyseniz, bunun neyle alakalı olduğunu zaten biliyorsunuzdur. Mass Effect 3 de pek çok açıdan serinin ilk iki oyunundan farklı değil. Bu; umutsuzluk, çaresizlik, fedakarlık, cesaret, kahramanlık ve heteroseksist duvarları yıkmak ile ilgili bir deneyim ve yine zamanımızın büyük bir kısmı, karşımıza çıkanları bize yardım etmeleri için ikna etmeye çalışmakla; geri kalanına da ateş etmekle geçiyor. Bu kez daha galaktik bir ölçekte.

Kayıplarımızı anıyoruz...

Yolumuz, önceki oyunlardan tanıdığımız yüzlerin hemen hepsiyle de tekrar kesişiyor bir şekilde. Özellikle eskiden mürettebatımızda olup da derin ilişkiler kurduğumuz karakterlerle yeniden karşılaşmak tarifi zor bir heyecan yaşatıyor diyebilirim. Hatta bazı isimler, yeniden Normandy’de bize katılabiliyorlar. Bütün bu eski karakterler ekibimize katılmayıp kendi sorumluluklarının peşinden gitseler bile, Mass Effect 3’ün hikayesinde irili ufaklı bir takım roller oynuyorlar aslında ve bu deneyimi böylesine heyecan verici ve tamamıyla “kişisel” kılan şey ise, aslında bu karakterlerin çoğunun ilk iki oyunda verdiğimiz kararlar yüzünden ölmüş olabilecekleri…

Elbette BioWare, Mass Effect 2’deki intihar görevinde büyük kayıplar veren oyuncuları da unutmamış. Kaybedilen karakterlerin yeri, hikayenin belli noktalarında karşımıza çıkacak farklı karakterlerle doldurulmuş. Bunlar kartondan figüranlar da değil üstelik. Çoğunu oyun boyunca yalnızca birkaç dakika görebiliyor olsak da, hepsi farklı kişiliklere sahip, tutarlı ve inandırıcı karakterler gerçekten. Zaten BioWare’in istisnasız bütün oyunlarında korumayı başardığı bir kalite bu.

Mass Effect 3'ten "Yasemin'in Penceresi" tadı almak mümkün. Hiç beklemediğimiz bir anda geçmişimizden bir karakteri karşımızda bulabiliyoruz.

Öte yandan zorlu ahlaki seçimler de yakamızı bırakmıyor tahmin etmenin pek de zor olmadığı gibi. Hatta ilk iki oyunda verdiğimiz kararlar da kendini sık sık hissettiriyor (her ne kadar BioWare’in speküle ettiği kadar yoğun olmasa da) Örnek verip tadını kaçırmak istemem. Ancak şu kadarını söylememde bir sakınca yoktur herhalde. Bir BioWare klasiği olarak, yaptığımız irili ufaklı her bir seçimin ağırlığını ve etkisini sonuna kadar hissedebiliyor; eski ve yeni dostlarımızı, koca bir ırkı veya galaksinin tamamını ilgilendiren dokunaklı ve dramatik sonuçlarla karşılaşabiliyoruz. Hatta hikayenin gidişatını tamamen değiştirip oyunun sonunu etkileyebilecek olanlarla da…

Ya da en azından BioWare öyle düşünmemizi istiyor…

22 Yorum

  1. nutella'nın gizli tarifi

    sonu cidden tam bir hayalkırıklığı idi.
    ama tabi bunda beklentilerimizin çok yüksek olmasının etkisi de yok değil.
    genel olarak piyasadaki oyunların çoğundan iyi bir iş çıkarmış BioWare.
    Doyurucu incelemeniz için elinize sağlık.

  2. gouranga

    Oyunun sonunun hayal kırıklığı olması, yaptığım seçimlerin hiçbirinin gerçek sonucunu görememiş olmamdan kaynaklanıyor benim açımdan.

    Evet gerçekten 3. oyundan da başlasan farketmiyor, o barı ne kadar doldurduğuna bağlı olarak bir son görüyorsun. Oysaki ben her bir seçimi özenle yapmıştım 🙁

  3. Zeratul

    2. Oyundaki save dosyasıyla devam etmeme rağmen öldüğünü düşündüğüm birçok karakter çıktı yine karşıma. Bende mi bir yanlışlık var oyunda mı anlamadım, ama yinede güzel Garrus,Tali,Liara gibi karakterleri görmek, Önceki oyunların ihtişamını bozmadan devam ettimişler ve olaya son noktayı koymuşlar. Mass Effect efsanesi bitti artık, çıkarsa DLC lerle doyururuz seriye olan özlemimizi.
    Bu arada oyunu bitiren arkadaşlar Tali nin yüzünü gören oldu mu 🙂

      • Zeratul

        Bir trailerda gördüm arkası dönük olarak deniz kenarı gibi bir yerde yüzündeki maskeyi çıkarıyordu oyunda böyle bir bölüm varmıydı acaba

  4. özgür

    Oyunu aylar önce Origin’den sipariş etmiştim. Hem de Origin’den nefret etmeme rağmen. Sonuç tam bir fiyasko. Bence Dragon Age 2’den bile fiyasko. Kötü olan sadece oyunun sonu değil bence.Diyalog seçenekleri, grafikler, ana hikaye her şey vasat veya vasatın altında.

    Sadece eski dostları tekrar görmek bir sevinç yaratıyor. Bi nevi ilüzyıon. Seriye bağlılığımız olmasa o da yalan. Neredeyse hiçbirinin hikayesi kalmamış. Neredeyse konu namına bile bir şey yok oyunda. Ana hikaye görevleri bile birbirinden dandik metinlere sahip. Müsamere gibi. Zeka seviyemizle dalga geçmişler resmen.

    İlk oyun çok güzel bir hikaye anlatıyordu. İkinci biraz dağınıktı ama yan karakterlerin hikayeleri bambaşka bir hava katıyordu. ME3’ün her yanından tembellik damlıyor. Bütün malzeme zaten ilk iki oyundan. Her şey hazır. Üastüne bir şey koymadıkları gibi bir de bir sürü şeyi çıkarmışlar ya da sulandırmışlar.

    Bu oyuna 100-90 falan veren siteleri anlamıyorum. 15-16 yaşında hayatında hikaye görmemiş, rpg görmemiş adamlara mı yazdırıyorlar. Şaka gibi. İncelemede yazan her şeye katılıyorum. Ama bana kalırsa 80 bile fazla. Ayrıca shoooter olayı ikinci oyundan bile tatsız yavan. Max 70. Sadece iyi bir oyun bu fazlası değil. Bu serinin böyle vasat sonlandığına inanamıyorum. Ama şaşırmamak lazım galba. BioWare EA’in bi parçası olduğundan beri sürekli olarak birbirinden kötü oyunlar çıkarıyor. Şöyle bir düşünün. Dragon Age ile DA2 arasındaki farkı. SWTOR’un ne kadar boş bir mmo olduğunu…

    • gouranga

      **** spoiler içerir***
      Yaptığımız seçimler bana da biraz renksiz geldi, doğrudur ama biraz düşününce ilk iki oyunda yaptığımız tercihler 3. oyuna güzelce yansıtılmış bence, bu kadar geniş bir ağı 3 oyun boyunca fazlaca mantık hatası yaratmadan aktarabilmek de kolay değil. Krogan-turian geth-quarian barışını sağlarken hissettim ben bunu. Veya Conrad Verneri gördüğümde tam ölecekken daha başka bir tercihimin bunu engellemesi çok hoş bir ayrıntıydı. Aksiyon bazen beni de boğdu, bu da affedilebilir sonuçta geniş kitleye hitap etmek zorundalar. Bunu da sevenler var.

      Gerçekten ilk iki oyunun izlenimi bu oyunu tek başına değerlendirmeyi zor kılıyor ama Dragon Age 2’den daha kötü demek haksızlık. Defalarca aynı mekanlarda gezmedik mesela. Benim oyunun başından itibaren hissettiğim şey tutan formüle fazla dokunulmamış olduğuydu. Şahsen +15 silah, kolye, yüzük toplamak yerine atmosferi-hikayeyi tercih eden bir adamım ben. O yüzden pek yadsımadım.

      Aslında o son 15 dakika olmasa eminim not 5-10 puan yükselirdi. İnsanlar o kadar boş bir son görünce haliyle izlenimler doğrudan kötüye dönüyor. Benim oyunun sonu ile olan problemim shephard’ın ölüp ölmemesi değildi. Ben awakening ek paketi olmasa ilk dragon age’de karakterimin öldüğü sonda bırakacaktım oyunu, sonuçta herşey sonuca kavuşmuştu o oyunda. Ama bunda hiçbir cevap alamadım. Ben wrex’in çocuklarını görecektim, tali’nin rannoch’ta mutlu olduğunu görecektim. Aslında o en sondaki hikayeci adam joker deselerdi bile yeterdi bana. Mass röleler yok olsa ne olur, sonuçta galaksi kuvvetlerinin hepsi orada, tekrar yapılır :). Umalım indoctrination teorisi doğru olsun 🙂

      Bu arada major coats’ta yeni bir shephard gördüm ben.

      • drogo

        Katılıyorum. Gerçekten düzgün bir son olsaydı 90’lık oyundu. Ama bu haliyle 70-90’den fazlası değil. Dua edelim de Bioware eksik kalan yerleri dlc satıp dolduracaz demesin. Bu ara internette böyle söylentiler dolaşıyor. Bunu yaparlsa gözümde tamamen biterler. Baldur’s Gate’i yapan adamların düştüğü hale bak.

      • Zeratul

        O kadar spoiler yaptın bana bi sapoileri çok gördün gouranga :D. Bide merak ettğim bir nokta daha var bu Shepard Uzaylı falan dinlemiyo önüne gelenle sevişiyormuş böyle bişey var mı hakkaten oyunda 😀

  5. Dread_Lord

    Henüz ME3 ‘ü oynamadım, incelemeyi ve yorumları okuyunca üzüldüm doğrusu. Hiç değilse önceden yapılan seçimlere saygılı olsalarmış, bence üstüne başka birşey koymasalar da olurdu. Her yeni oyunda köklü bir yenilik yaratma gerekliliği bazen fiyaskoyla sonuçlanabiliyor.

  6. onur

    Henüz bitirmedim. Bitirene kadar da bir yargı koymak istemiyorum ama böyle bir yavanlık var sanki oyunda.Ana hikaye mi çok hızlı ilerliyor, olaylar mı hızlı gelişiyor böyle sindire sindire oynanmıyor. Ayrıca o yan görevler nedir Allah’ım. Etkileşim falan sıfır. Keşke hiç koymasalardı. War asset toplıcaz diye perişan olduk. Bioware ters köşeye yatırdı bu sefer.

  7. troika

    Valla internette oyunun sonuyla ilgili bir sürü geyik teori dönüyor. Bazıları harbiden kulağa mantıklı geliyor. ama neden adam gibi bi son hazırlamayıp dlcye bıraksınlar ki. sonuçta bize böyle dememişlerdi. bittiğinde çok duygulanacaksınız ama herşeyin sonuca kavuştuğunu göreceksiniz demişlerdi.
    ayrıca bu arada o creditsten sonraki sahne bir metal grubunun kapağından çalınmış. çok rezil şeyler var. insanın inanası gelmiyor

    • gouranga

      Oyun Amerikada 6 martta, Avrupa’da 9 martta çıktı. Tüm yan görevleri vs. yapmaya uğraşırsan ~25-30 saat sürüyor. İnceleme 16’sında yapılmış. 7 gün de bu oyunu incelemeye yeterli bir süre. Ki bazen incelemesi için bazı firmalar oyunu önceden gönderiyorlar böyle sitelere.

      Anlamadığım ben incelemeyi gayet yerinde buldum, sen hangi noktasına itiraz ediyorsun?

      • harbi adam

        sence bu kadar büyük oyunu incelemek yeterli mi bence değil sen kendi zevkin için 7 gün oynarsın ama senaryo yönünden geniş olan bir oyun 7 günde bitmez bide galiba uğurun avukatısın

  8. mysticm

    Herkes oyunun sonuna odaklanmış ben sadece oyunun 3 serisini oynadım tamam hikaye konusunda haklısın 1 ve 2. seri olmadan belki oynanmalıydı doğru, aynı zamanda oyunun sonuda hikayeye göre daha iyide bitebilirdi,bence oyunun sonu çok da kötü degil asıl dikkat çekmek istediğimde 30-40 saattir bu oyunu oynadım fakat dünya kısmındaki son yarım saatlik savaşma sahneleri aksiyon hareketlilik oyunun tümüne degerdi kardeşim bu hazzı çok az oyun vermiştir bana Ben fanatiği degilim ama Bu oyun hikayenin yanında aslında sağlam efect’li güzel yapılmış çarpışma sahneleri canlılığı vs bunlardan 10 puan aldı benden.keşke oyunun her kısmında uzaylı saldırılarını burdaki gibi zorlu ve adrenalin seviyesi yüksek derece yapsalarmış. Uzaylıları uzaylı yapan o metalik sesler + görsel canlılık ve zeka motoru benim çok hoşuma gitti . Bana dünyayı kurtarmak degilde (umrumda bile değil) o şerefsiz uzaylılarla göğüs göğüse zıvanadan çıkana kadar sürekli çarpışmak daha keyif verirdi.Bunları yaparkende hikayeyi tamamlamak daha bi zirve yaptırabilirdi,oyun son bölümü hariç savaş sahneleri oyuna hakkını verememiş . daha çetin savaşlar olsa adamı içine çekebilse MASS EFFECT 3 bazı Grafik detayları hariç 4X4 lük oyun olurdu.Ama hikayeye çok odaklanmışlar .Genede çok begendim ..

Bir cevap yazın