Mass Effect 3 İnceleme

Beğendiniz mi?

“Dünyayı siyah ve beyaz görmek çok daha kolay… Gri? Gri ile ne yapılır bilmiyorum…” – Garrus

2007’de tanıştığımız Mass Effect, tek kelimeyle muhteşem bir oyundu. Temposu ağır olsa da nefes kesen derin ve sürükleyici hikaye örgüsü, bu hikayenin her bir parçasını adeta gerçeğe dönüştüren eşsiz sinematik anlatımı, zekice yazılmış diyaloglarla hayat bulan inandırıcı karakterleri, verdiğimiz her kararın ağırlığını ve etkisini hissedebildiğimiz çok boyutlu – sofistike rol yapma öğeleri, yenilikçi diyalog sistemi, detaylı karakter etkileşimleri, doyurucu taktik shooter mekanikleri, ekran başında bizleri sarıp sarmalayan futuristik atmosferi ve kolonileşme, fanatizm, yapay zeka, insan/makine çatışması gibi ilgi çekici konulara temas eden derin temasıyla tüm zamanların en heyecan verici, en ihtişamlı uzay operalarından birine imza atmıştı BioWare. Çok orijinal fikirlere sahip olduğu söylenemezdi belki. Özellikle de Fred Saberhagen’in meşhur Berserker serisi ile Alastair Reynolds’un Revelation Space romanlarından ödünç aldıkları düşünülünce. Hatta Star Wars’tan ve Battlestar Galactica’dan da… Yine de bizleri daha önce benzer bir deneyim tatmadığımıza inandıracak kadar muhteşemdi.

Yaklaşık üç yıl sonra… Mass Effect 2, bu muazzam formülü bir adım daha ileri taşıdı. Evet, aksiyonun dozu fazlasıyla artmış, ana hikaye biraz dağılmış, ölçeği küçülmüş ve “envanter yönetimi” gibi rol yapma oyuncularının haşır neşir olmaktan hoşlandığı birçok ince detay törpülenmişti. Ama öte yandan yaşadıklarımız çok daha çarpıcı bir hal almış, yolumuz ilgi çekici hikayelere sahip birçok enteresan karakterle kesişmiş ve oyun boyunca verdiğimiz kararların ağırlığını çok daha etkili ve inandırıcı bir şekilde hisseder olmuştuk. Garrus’un bahsettiği “gri”, verdiğimiz kararların bir parçası olmasa da; BioWare, bizi tamamen grinin tonlarıyla yaratılmış bir hikayenin içine çekmiş; öncekinden çok daha karanlık, çok daha acımasız, çok daha yoğun, çok daha güçlü, dramatik ve dokunaklı bir deneyim yaratmayı başarmıştı.

Adeta yeni bir Empire Strikes Back…

Her iki oyunun başında da onlarca saat geçirdik. Hatta belki de birkaç kez bitirdik baştan sona… İrili ufaklı birçok seçim yaptık; kimi tüm galaksiyi etkileyecek kadar büyük, kimi de çevremizdeki karakterleri ilgilendirecek kadar dokunaklı. Kimi ise tamamen kişisel, hatta zaman zaman sonu tuhaf bir uzaylıyla yatakta bitecek cinsten… Tüm bu seçimlerle Shepard’ın hikayesine yön verdik. Onu kendi hikayemiz yaptık; her parçasını benimsedik. Karşımıza çıkan hemen her karakterle neredeyse gerçek bir bağ kurduk. Derin dostluklarımız oldu. Kaybetme korkusu yaşadık. Kaybettik… Üzüldük, hem de çok… Bu, çok az oyunun başarabileceği türden bir şeydi kesinlikle. Şimdi ise sıra, her şeyin nasıl sona ereceğini görmeye geldi. Hikayemizin son perdesi, tam karşımızda duruyor; bir araya gelmesi gereken hikaye parçaları ve yanıt bulması gereken çok fazla soru işareti ile birlikte… Peki BioWare, oyun çıkmadan önce verdiği bütün sözleri tutarak bizlere görkemli ve duygusal bir final ile gerçekten tatmin edici bir kapanış sunabiliyor mu? Yoksa yaklaşık 40 saatin ardında bizleri bir buket düş kırıklığı ve koca bir bardak soğuk su mu bekliyor? Bu sorunun cevabını arıyoruz…

Oyunun yeni ışık filtresi etkileyici gerçekten.

Öncelikle bir uyarı yapmalıyım. Seriyle yeni tanışıyorsanız veya önceki oyunları henüz bitirmediyseniz, Mass Effect 3 kesinlikle yanlış bir başlangıç olur. BioWare ve EA, “daha geniş kitlelere hitap edebilmek” adına bunun tam aksini iddia etse de, bir üçlemeye sondan başlamanın ne kadar mantık dışı olacağını kavrayabilmek için dahi olmaya gerek yok sanırım. Özellikle de bu, yaptığımız dramatik tercihlerle şekil verdiğimiz epik bir hikaye ise. Aslına bakarsanız Mass Effect 2’den gelen bir kayıt dosyasına sahip değilsek (kaybetmiş olabiliriz pekala), yani oyuna sıfırdan başlıyorsak, karakterimizi oluştururken ilk iki oyunda hangi yan karakterleri kaybettiğimiz soruluyor. “Ashley”, “Kaiden” ve çeşitli karakterlerin öldüğü “Numerous” seçeneklerinden birini seçmemiz isteniyor. Ancak bu tercihin, yeni oyunculara hikaye örgüsü ve karakterlerle herhangi bir bağ kuramayacakları kadar yabancı geleceği kesin. Kaldı ki ilk iki oyunu bitirip kayıt dosyalarını kaybedenleri tatmin edeceği de tartışılır ya neyse…

Öte yandan seriyi daha geniş kitlelere yayabilme hevesinden olsa gerek, eğer istersek ara sahnelerdeki diyalogların bizim tercihlerimize bağlı olmadan otomatik olarak ilerlediği yeni bir “aksiyon” modu da eklenmiş oyuna. Dünya üzerinde Mass Effect’i salt aksiyon deneyimi için oynamak isteyecek birileri var mıdır bilemiyorum gerçekten. Ancak bunun EA’deki kalın enseli kalantor amcaların fikri olduğundan şüphem yok. Sonuç olarak, tüm pazarlama çakallıklarına rağmen Mass Effect 3’ün yeni oyuncular için olmadığı bir gerçek ve ben de incelemenin devamında ilk iki oyunun suyunu çıkarmamış olsanız da, en azından birer kez bitirdiğinizi varsayacağım.

Yo hayır, bu sahne sandığınız gibi gelişmiyor. En azından benim Shepard'ım için...

22 Yorum

  1. nutella'nın gizli tarifi

    sonu cidden tam bir hayalkırıklığı idi.
    ama tabi bunda beklentilerimizin çok yüksek olmasının etkisi de yok değil.
    genel olarak piyasadaki oyunların çoğundan iyi bir iş çıkarmış BioWare.
    Doyurucu incelemeniz için elinize sağlık.

  2. gouranga

    Oyunun sonunun hayal kırıklığı olması, yaptığım seçimlerin hiçbirinin gerçek sonucunu görememiş olmamdan kaynaklanıyor benim açımdan.

    Evet gerçekten 3. oyundan da başlasan farketmiyor, o barı ne kadar doldurduğuna bağlı olarak bir son görüyorsun. Oysaki ben her bir seçimi özenle yapmıştım 🙁

  3. Zeratul

    2. Oyundaki save dosyasıyla devam etmeme rağmen öldüğünü düşündüğüm birçok karakter çıktı yine karşıma. Bende mi bir yanlışlık var oyunda mı anlamadım, ama yinede güzel Garrus,Tali,Liara gibi karakterleri görmek, Önceki oyunların ihtişamını bozmadan devam ettimişler ve olaya son noktayı koymuşlar. Mass Effect efsanesi bitti artık, çıkarsa DLC lerle doyururuz seriye olan özlemimizi.
    Bu arada oyunu bitiren arkadaşlar Tali nin yüzünü gören oldu mu 🙂

    • gouranga

      Tam olarak değil ama evet. Sadece “Love interest” olursa geminin birinci katına bir fotoğrafını bırakıyor.

      • Zeratul

        Bir trailerda gördüm arkası dönük olarak deniz kenarı gibi bir yerde yüzündeki maskeyi çıkarıyordu oyunda böyle bir bölüm varmıydı acaba

  4. gouranga

    @zeratul

    Tekrar yanıtla diyemiyorum ama vardı o sahne. Ama nasıl nerede olduğunu söylersem spoiler vermiş olurum.

  5. özgür

    Oyunu aylar önce Origin’den sipariş etmiştim. Hem de Origin’den nefret etmeme rağmen. Sonuç tam bir fiyasko. Bence Dragon Age 2’den bile fiyasko. Kötü olan sadece oyunun sonu değil bence.Diyalog seçenekleri, grafikler, ana hikaye her şey vasat veya vasatın altında.

    Sadece eski dostları tekrar görmek bir sevinç yaratıyor. Bi nevi ilüzyıon. Seriye bağlılığımız olmasa o da yalan. Neredeyse hiçbirinin hikayesi kalmamış. Neredeyse konu namına bile bir şey yok oyunda. Ana hikaye görevleri bile birbirinden dandik metinlere sahip. Müsamere gibi. Zeka seviyemizle dalga geçmişler resmen.

    İlk oyun çok güzel bir hikaye anlatıyordu. İkinci biraz dağınıktı ama yan karakterlerin hikayeleri bambaşka bir hava katıyordu. ME3’ün her yanından tembellik damlıyor. Bütün malzeme zaten ilk iki oyundan. Her şey hazır. Üastüne bir şey koymadıkları gibi bir de bir sürü şeyi çıkarmışlar ya da sulandırmışlar.

    Bu oyuna 100-90 falan veren siteleri anlamıyorum. 15-16 yaşında hayatında hikaye görmemiş, rpg görmemiş adamlara mı yazdırıyorlar. Şaka gibi. İncelemede yazan her şeye katılıyorum. Ama bana kalırsa 80 bile fazla. Ayrıca shoooter olayı ikinci oyundan bile tatsız yavan. Max 70. Sadece iyi bir oyun bu fazlası değil. Bu serinin böyle vasat sonlandığına inanamıyorum. Ama şaşırmamak lazım galba. BioWare EA’in bi parçası olduğundan beri sürekli olarak birbirinden kötü oyunlar çıkarıyor. Şöyle bir düşünün. Dragon Age ile DA2 arasındaki farkı. SWTOR’un ne kadar boş bir mmo olduğunu…

    • gouranga

      **** spoiler içerir***
      Yaptığımız seçimler bana da biraz renksiz geldi, doğrudur ama biraz düşününce ilk iki oyunda yaptığımız tercihler 3. oyuna güzelce yansıtılmış bence, bu kadar geniş bir ağı 3 oyun boyunca fazlaca mantık hatası yaratmadan aktarabilmek de kolay değil. Krogan-turian geth-quarian barışını sağlarken hissettim ben bunu. Veya Conrad Verneri gördüğümde tam ölecekken daha başka bir tercihimin bunu engellemesi çok hoş bir ayrıntıydı. Aksiyon bazen beni de boğdu, bu da affedilebilir sonuçta geniş kitleye hitap etmek zorundalar. Bunu da sevenler var.

      Gerçekten ilk iki oyunun izlenimi bu oyunu tek başına değerlendirmeyi zor kılıyor ama Dragon Age 2’den daha kötü demek haksızlık. Defalarca aynı mekanlarda gezmedik mesela. Benim oyunun başından itibaren hissettiğim şey tutan formüle fazla dokunulmamış olduğuydu. Şahsen +15 silah, kolye, yüzük toplamak yerine atmosferi-hikayeyi tercih eden bir adamım ben. O yüzden pek yadsımadım.

      Aslında o son 15 dakika olmasa eminim not 5-10 puan yükselirdi. İnsanlar o kadar boş bir son görünce haliyle izlenimler doğrudan kötüye dönüyor. Benim oyunun sonu ile olan problemim shephard’ın ölüp ölmemesi değildi. Ben awakening ek paketi olmasa ilk dragon age’de karakterimin öldüğü sonda bırakacaktım oyunu, sonuçta herşey sonuca kavuşmuştu o oyunda. Ama bunda hiçbir cevap alamadım. Ben wrex’in çocuklarını görecektim, tali’nin rannoch’ta mutlu olduğunu görecektim. Aslında o en sondaki hikayeci adam joker deselerdi bile yeterdi bana. Mass röleler yok olsa ne olur, sonuçta galaksi kuvvetlerinin hepsi orada, tekrar yapılır :). Umalım indoctrination teorisi doğru olsun 🙂

      Bu arada major coats’ta yeni bir shephard gördüm ben.

      • drogo

        Katılıyorum. Gerçekten düzgün bir son olsaydı 90’lık oyundu. Ama bu haliyle 70-90’den fazlası değil. Dua edelim de Bioware eksik kalan yerleri dlc satıp dolduracaz demesin. Bu ara internette böyle söylentiler dolaşıyor. Bunu yaparlsa gözümde tamamen biterler. Baldur’s Gate’i yapan adamların düştüğü hale bak.

      • Zeratul

        O kadar spoiler yaptın bana bi sapoileri çok gördün gouranga :D. Bide merak ettğim bir nokta daha var bu Shepard Uzaylı falan dinlemiyo önüne gelenle sevişiyormuş böyle bişey var mı hakkaten oyunda 😀

  6. Dread_Lord

    Henüz ME3 ‘ü oynamadım, incelemeyi ve yorumları okuyunca üzüldüm doğrusu. Hiç değilse önceden yapılan seçimlere saygılı olsalarmış, bence üstüne başka birşey koymasalar da olurdu. Her yeni oyunda köklü bir yenilik yaratma gerekliliği bazen fiyaskoyla sonuçlanabiliyor.

  7. onur

    Henüz bitirmedim. Bitirene kadar da bir yargı koymak istemiyorum ama böyle bir yavanlık var sanki oyunda.Ana hikaye mi çok hızlı ilerliyor, olaylar mı hızlı gelişiyor böyle sindire sindire oynanmıyor. Ayrıca o yan görevler nedir Allah’ım. Etkileşim falan sıfır. Keşke hiç koymasalardı. War asset toplıcaz diye perişan olduk. Bioware ters köşeye yatırdı bu sefer.

  8. troika

    Valla internette oyunun sonuyla ilgili bir sürü geyik teori dönüyor. Bazıları harbiden kulağa mantıklı geliyor. ama neden adam gibi bi son hazırlamayıp dlcye bıraksınlar ki. sonuçta bize böyle dememişlerdi. bittiğinde çok duygulanacaksınız ama herşeyin sonuca kavuştuğunu göreceksiniz demişlerdi.
    ayrıca bu arada o creditsten sonraki sahne bir metal grubunun kapağından çalınmış. çok rezil şeyler var. insanın inanası gelmiyor

  9. harbi adam

    allah aşkına ne zaman çıktıda bitirdin oyunu adam gibi incelemedin oyunu. yazdıklarına bakınca belli oluyor uğur bey bu sefer hiç yakıştıramadım

    • gouranga

      Oyun Amerikada 6 martta, Avrupa’da 9 martta çıktı. Tüm yan görevleri vs. yapmaya uğraşırsan ~25-30 saat sürüyor. İnceleme 16’sında yapılmış. 7 gün de bu oyunu incelemeye yeterli bir süre. Ki bazen incelemesi için bazı firmalar oyunu önceden gönderiyorlar böyle sitelere.

      Anlamadığım ben incelemeyi gayet yerinde buldum, sen hangi noktasına itiraz ediyorsun?

      • harbi adam

        sence bu kadar büyük oyunu incelemek yeterli mi bence değil sen kendi zevkin için 7 gün oynarsın ama senaryo yönünden geniş olan bir oyun 7 günde bitmez bide galiba uğurun avukatısın

  10. mk

    Yazıklar olsun Bioware’ye. Şu seriyi şu durumlara getirdiler. O nasıl bi sondu öyle be. Harbi yazık. İnceleme çok güzel ama 80 fazla

  11. ADEM

    arkadaşlar oyun çok çok güzel vakat ben hala yürkçesini oynayamadım çıktıysa benada yardım cı olun M.E.3 TR.SAĞOLUN

  12. mysticm

    Herkes oyunun sonuna odaklanmış ben sadece oyunun 3 serisini oynadım tamam hikaye konusunda haklısın 1 ve 2. seri olmadan belki oynanmalıydı doğru, aynı zamanda oyunun sonuda hikayeye göre daha iyide bitebilirdi,bence oyunun sonu çok da kötü degil asıl dikkat çekmek istediğimde 30-40 saattir bu oyunu oynadım fakat dünya kısmındaki son yarım saatlik savaşma sahneleri aksiyon hareketlilik oyunun tümüne degerdi kardeşim bu hazzı çok az oyun vermiştir bana Ben fanatiği degilim ama Bu oyun hikayenin yanında aslında sağlam efect’li güzel yapılmış çarpışma sahneleri canlılığı vs bunlardan 10 puan aldı benden.keşke oyunun her kısmında uzaylı saldırılarını burdaki gibi zorlu ve adrenalin seviyesi yüksek derece yapsalarmış. Uzaylıları uzaylı yapan o metalik sesler + görsel canlılık ve zeka motoru benim çok hoşuma gitti . Bana dünyayı kurtarmak degilde (umrumda bile değil) o şerefsiz uzaylılarla göğüs göğüse zıvanadan çıkana kadar sürekli çarpışmak daha keyif verirdi.Bunları yaparkende hikayeyi tamamlamak daha bi zirve yaptırabilirdi,oyun son bölümü hariç savaş sahneleri oyuna hakkını verememiş . daha çetin savaşlar olsa adamı içine çekebilse MASS EFFECT 3 bazı Grafik detayları hariç 4X4 lük oyun olurdu.Ama hikayeye çok odaklanmışlar .Genede çok begendim ..

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

css.php