Irrational Games’den Ken Levine: “Oyun Endüstrisi Film Endüstrisine Çok Özeniyor”

“Oyunlar filmler gibi olmalı” düşüncesi her geçen gün oyun endüstrisini daha da fazla sarıyor, Call of Duty: Modern Warfare 2 gibi Holywood filmlerine benzeyen oyunlar başarılı oldukça daha da fazla kabul görüyor bu düşünce. Oysa oyunların kendi başlarına bir medya aracı olarak da potansiyelini düşüren, sürekli film endüstrisine benzemeye çalışmasına sebep olan bir düşünce tarzı bu aynı zamanda. Olabildiğince interaktiviteyi düşürüp daha da linear, tek bir çizgi üzerinde ilerleyen oyunlar tasarlanmasına sebep olan bir düşünce, oyunların şu anda içinde bulunduğu kısır döngünün sebeplerinden bir tanesi.

Irrational yaratıcı yönetmeni, Bioshock ve Bioshock Infinite’in arkasındaki adam Ken Levine’de böyle düşünüyor olmalı ki Develop’la yaptığı röportajda şu cümleleri sarfetmiş:

Sanırım eğlence dünyasında video oyunlarının daha düşük bir sınıfta olduğu gibi bir düşünce var. Yani film sektöründe yer alan oyuncuların, yönetmenlerin oyun sektörüne bakıp “heh, belki bir gün bizim klasmanımıza girebilirsiniz” demesi gibi bir durum var sanırım. Mesela Guillermo del Toro THQ ile video oyunları yapmak üzere antlaşmaya varmış. Şimdi, kendisi inanılmaz bir film yönetmeni… Ama düşünüyorum da hiç bir zaman bir video oyunu yapmamış. Tamam, belki bu konuda gizli kalmış inanılmaz bir yeteneği vardır, bilemem. Oyunlar gerçekten ama gerçekten düzgün yapılması zor yapımlar. Bizim endüstrimizde çok fazla film endüstrisine özenen insan var, öyle ki film yönetmenleriyle direk anlaşmaya varıp onlara oyun yaptırtabiliyorlar ve sadece büyük film yönetmenleri oldukları için.

Ben oyun yönetmenliği konusunda Del Toro’ya güveniyorum ancak adamın dediği doğru. Oyunlar sürekli filmlere benzemeye çalışmamalı ve film yönetmenleri sorgusuz sualsiz oyunların kadrolarına alınmamalı bana kalırsa da. En nihayetinde interaktif bir şey yönetmekle pasif olarak izlenecek bir şey yönetmek arasında çok fark var ve bu fark özellikle olayları karakterlerin gözünden izlediğimiz oyunlarda görülüyor.

Hepimiz filmlere benzeyen Metal Gear Solid veya Uncharted gibi oyunları seviyoruz ancak bu sevgimiz oyunların kendi başlarına, hiç bir şeyden etkilenmeyen, bağımsız bir eğlence aracı olarak ilerlemesini engelliyor ve interaktif anlamda potansiyellerini düşürüyor ne yazık ki. Bu tür film-vari oyunlar elbette var olacak, olmalı da zaten, ancak bu derece filmlere bağımlı kalmaktan, aşağılık psikolojinden de kurtulmalılar.

13 Yorum

  1. Tahir Meylani

    Ken baba diyorsa doğrudur.

    Hollywood filmlerinden sahne araklayarak başarılı olan stüdyolar oldukça bu durum devam edecek gibi gözüküyor. Bakınız Infinity Ward.

  2. Uğur Yurtsever

    Ben oyunlardaki interaktivitenin düşmesiyle filmlere benzemek arasındaki alakayı kuramadım. Sinema gerçek bir sanat olarak oyunları fazlasıyla etkileyecektir doğal olarak. Ayrıca bütün sinema tekniklerini kullanarak, deliler gibi interaktivite sunan oyunlar da oynadık. Çok sevdiğim Ken ve pek sevmediğim Oruç’tan “yetersiz” yorumlar gelmiş biraz. 😛

    Ayrıca Ken’in de neredeyse bütün oyunlarında (SWAT 4 dahil) fazlasıyla “Hollywood” tadı sunduğunu unutmayalım. Bir çoğunun da gayet lineer olduğunu.

    Ayrıca punisher merak etme Oruç abin Modern Warfare 2 çıktığında günlerce “abi bu oyun muhteşem olmuş böyle bir oyun yok O.O” şeklinde spamlamıştı. Kendisi sever böyle şeyler yapmayı. 😀

  3. Oruç Dim

    “I don’t necessarily agree with everything I say” diye t-shirt’im var hatta.

    Şaka bir yana zaten o oyunlara laf atmıyorum ya da eleştirmiyorum, MW2’de, Uncharted 2’de çok güzel oyunlar. Sadece bu oyunların reklamını yaparken kullanılan “film gibi” konseptinden çıkıp farklı bir şeyler denense acaba sonuç ne olur diye merak ediyorum, hepsi bu. O anlamda bu düşünce az da olsa potansiyelini kısıtlıyormuş gibi geliyor. Ortaya abidik gubidik şeyler de çıkabilir tabi, orasını bilemem 😛

  4. Ziyaretçi

    Ya yazar arkadaşlar yeri gelmişken soru soracağım aslında tam yeri değil ama ne zaman tam yeri olur ki değil mi?Mizahi açıdan aşmış,oynarken sıkmayan eğlencelik adventure oyunları arıyorum,şimdi çoğu başarılı adventure zaten bu tanıma uyuyor ancak nasıl desem bazıları çok çocuksu.Daha çok yetişkinlere yönelik olan oyunlar önerebilirseniz sevinirim.İyi aakşamlar

  5. Uğur Yurtsever

    Ne yazık ki artık bu alanda kaliteli yapımlar çıkmıyor. Monkey Island serisini oynamadıysan kesinlikle tavsiye ederim. Üstelik artık yenilenmiş haliyle de oynamak mümkün. Yine eskilerden Grim Fandango, oyun oynamayı severim diyen herkesin mutlaka oynaması gereken muhteşem bir yapım.

    Yenilerdense pek haz etmesem de Telltale’in oyunlarına bir göz atmanı öneririm.

  6. gouranga

    Bence bu lineerliğin arkasında birkaç sebep var:

    1.si korsan.Korsan yüzünden bütün firmalar üzerinde uğraşılmış tek kişilik senaryo yazmaktansa oyunun multiplayer kısmına ağırlık veriyorlar.

    2.si donanım piyasası.Donanım piyasası oyunlarda grafik,daha fazla grafik hep grafik tarzı oyunların oluşmasına neden oldu.İçi boş,acayip grafikli zevk vermeyen oyunlar ortaya çıktı crysis gibi ve milyonlar sattı.

    3.sü emin değilim ama geliştirme sürecinin pahlılığı olabilir.Büyük şirketler oyunlardan para kazandıkça daha fazla para harcamaya başladılar bu da maddi gücü fazla olmayan bağımsız yapımcıların ve onların piyasaya getirdiği yeni fikirlerin birçoğunun daha doğmadan ölmesine sebep oldu bu da çeşitliliği azalttı.

    Son olarak bir civ5 incelemesini ne zaman göreceğiz? 🙂

     

  7. Macellan

    Oyun sektörünün film sektöründen çırak muamelesi gördüğü kesin ancak bu etkileşmenin oynanabilirlik olarak yansıması kimine zevk verir, kimine de vermez. Bunu tartışmanın hiç bir kişiye zerre kadar faydası yoktur.

    Yaratıcı fikirlere sahip oyunlar mutlaka aradan sıyrılır veya kendi tarzını yaratır.

    bkz. medieval total war serisi( gerçek dünya tarihinden etkilenme ) vb…

Bir cevap yazın