ID Software’de İşten Çıkarmalar Başladı

Ancak Bethesda’ya göre bu normal bir prosedür. Nasıl yani?

RAGE’in gerek teknik, gerek içerik, gerekse finansal açıdan tam bir fiyaskoyla sonuçlanmasının ardından böyle bir haber kimseyi şaşırtmamıştır eminim. id Software’de iki gündür yaşanan ve büyük olasılıkla önümüzdeki günlerde de devam edecek işten çıkarmaların nedeni RAGE’in koca bir hayal kırıklığı çıkması mıdır bilinmez. Ama kesin olan bir şey varsa Texaslı dostlarımız için işler bu aralar pek yolunda gitmiyor. Howdy pardners?

İşin asıl tuhaf yanı, bu haberin son derece alakasız bir şekilde Ubisoft Toronto’da bölüm tasarımcısı olarak çalışan Adam Bromell tarafından ortaya çıkarılması olsa gerek.

ID Software’in ana şirketi Bethesda ise, Adam Bromell’in Twitter’dan yaptığı açıklamanın ardından haberi doğruladı ve bu işten çıkarmaların sanılanın aksine normal bir prosedür olduğuna vurgu yaptı:

ID Software, standart çalışma prosedürünün bir parçası olarak, düzenli bir şekilde elindeki iş gücünün stüdyonun gereksinimleri için yeterli olup olmadığını değerlendirmeye almaktadır. Bu sürecin bir parçası olarak da bazı id Software çalışanlarıyla yollar ayrılmıştır.

RAGE, bir başarısızlık abidesi olarak firmanın tarihine kazınmış olsa da, Bethesda’nın bu açıklamasının mantıklı olduğunu da kabul etmek gerek. Zira daha önce yapılan açıklamalar, id Software’in RAGE ve Doom 4 projeleri için iki ayrı geliştirici takıma sahip olduğunu gösteriyordu. Yani id Software’in bu süreç sonunda RAGE’den arta kalan fazla iş gücünün bir kısmıyla (ya da hepsiyle) yollarını ayırması anormal değil. Lakin şimdi gözler dört yıldır yapım aşamasında olan ve hala somut bir şeyler göremediğimiz Doom 4’e çevrilmiş durumda.  Herkes Carmack ve ekibinden muhteşem bir iş bekliyor ve kabul etmek gerekir ki bu kez üstlerindeki baskı çok çok daha fazla. Ellerinde gerçekten sihirli bir formül yoksa (ki bu sihirli formülün idTech 5 motoru olmadığını anladık) işleri de pek kolay değil. Şimdiden finansmanın bir kısmını hep hayalini kurdukları uzay mekiğine ayırmaya başlasalar fena olmaz (şaka canım hemen kızmayın).

10 Yorum

  1. marti

    Ben hala rage’e takıldım hacılar,yani bu oyunu yapımcılar hiç mi oynamadılar,göz göre göre bu kadar balon bir şey çıkartılır mı yahu?Tabi bazı devasa oyun sitelerinin (bkz ign) vasatlık akan oyun içi videoları sanki crysis 15 çıkıyormuş gibi “woaaw” nidalarıyla sitelerinden yayınlaması ve oyuncuların büyük bir bölümünün buna kanması da pek akıl alacak bir şey değil,sanırım ortalama bir video oyuncusunun zekasını ortaya koyuyor bu olay.fena,çok fena.

  2. Yemre

    Oyun hakkında beklenti büyüktü herkes tarafından. Bu tür yüksek beklentiler oluşmasının nedeni de pazarlamasını yaparken işi abartmalarıdır her zaman.
    Oyunu olmadığı bir şekilde göstermeye çalışmışlar gibi geldi.

    Yinede aldım oynadım platinium trophysini alana kadar ve kesinlikle çok keyifli bir oyundu. 20 saat boyunca keyifle oynadım. Verdiğim paradan dolayıda pişman olmadım

    Kesinlikle başarısızlık abidesi olduğunu veya boş balon olduğunu da düşünmüyorum, anlatılan oyun değildi sadece. Ayrıca Id tech 5 inde önünde uzun bir yol var bence. Sadece şimdiki sistemlere değil çok ileriye dönük olarak oluşturulduğu belli. Bir konsol oyununa göre çok beğendim.

  3. mokoko

    şekerim burdaki görüsler yazara ait deil onun için pek takamyın ayrıca rage çok iyi bir oyun hataları olmasına ragmen rage’nin öncelikli eksigi oyun inceleme sitelerine sakal atmaması

      • mokoko

        yoK Be Şekerim o senin palavran )))))) sizin görüşleriniz genelde ince ince aşşağlamalar (hamdi hariç ) onun dışında endinizden kattıgınız bişe yok

  4. JoeBlack

    Oyunu yerin dibine soktun sende iyi bir sistemi olan bu oyun dan baya da zevk alır. Bence gayet güzel bir oyun. Benim görüşlerim diyorsan tamam ama bu sitede yazarlık yapıyorsan görüşlerini biraz daha geniş tut sadece sen beğenmedin diye oyunu batırma.

    • Uğur Yurtsever

      Merhaba Joe Black. Öncelikle yorumunu bizimle paylaştığın için teşekkürler. Ancak RAGE hakkında kişisel görüşleri belirtmenin bu sitede veya bir başkasında yazarlık yapmakla herhangi bir alakası olduğunu sanmıyorum. Oyun analiz etmek tamamen kişisel deneyimlere dayanan ve kısmen subjektif bir meşgale. Bu yüzden işe bakış açılarını eleştirerek başlamak pek sağlıklı bir yaklaşım değil sanki. Biz burada RAGE’i beğenenleri veya oynayanları eleştirmiyoruz dikkat ederseniz. Eğer bunu yapsaydık haklısınız diyebilirdim. 🙂 Kaldı ki bu oyunu beğenenler olduğu kadar birçok prestijli mercinin de RAGE’i yılın en büyük hayal kırıklıklarından biri olarak gösterdiğini hatırlatırım.

      5 yıldan fazla süredir yapım aşamasında olan ve aylarca 59 dolardan ön siparişle satılan bir oyun, çıktıktan yalnızca bir ay sonra 29 $’a düşüyorsa ve bir ton teknik problem hala çözülemediyse (hatta Carmack, ellerinde PC için daha kaliteli kaplamalar bulunmadığını bile itiraf edebiliyorsa) bunun adı, kusura bakmayın ama, bütün dillerde skandaldır. Satışlar 1 milyonu zar zor geçebilmiş olsa da id Software’in son yılların en büyük vurgunlarından birini yaptığı su götürmez. Keşke kafadan 19$ gibi bir fiyat belirlenseydi ve kimsenin canı bu kadar sıkılmasaydı. İçerik ve hikaye kalitesine girmiyorum bile… Matthew Castello’nun kaleme aldığı RAGE romanını okudum, açıkçası basit bir pazarlama aracı olarak kullanılan bu ürün bile daha ilgi çekici ve doluydu şaşırtıcı bir şekilde… Türkiye’de para vererek oyun satın alma geleneği hala pek yerleşmediği için dağıtımcılara yapılan eleştiriler insanlara ağır geliyor nedense. Biz burada dağıtımcıların ve kalın enseli icra kurulu başkanlarının kasasını gözetmek için değil tüketicilerin cebini kollamak, bir şekilde yol gösterebilmek için varız. Tarzımızı beğenmeyenler varsa yapabilecek pek bir şey yok. Bir gün insanlar onlarca dolarının nasıl da aslında çöpe gittiğini anladığında sanırım bizim de hakkımızı teslim edecekler. Umarım. 🙂 Biraz uzun oldu, bahaneyle içimi dökmüş oldum. Kusura bakma Joe, Willam’a selamlar :P.

  5. JoeBlack

    Tabi haklısın IGN sitesi de 8.5 vermiş anlaşılan görüşler herkesçe farklı ama oyun o kadar da kötü değil sadece mali açıdan bakmamak lazım. Grafikler şuana kadar çıkmış bütün oyunlar içersin de üst sıralarda yer alır oynanışta öyle ama PC optimizasyonu kötü ve günümüzde çıkan bir çok oyun için de bu durum geçerli. Bu ilk 10dk belki fikir verir umarım yasak değildir yasak sa linki silebilirsiniz.
    http://oyungezer.com.tr/ilk-10-dakika/6963-rage-ilk-10-dakika

    • Uğur Yurtsever

      Yasak değil tabii ki. Bizim linklerimiz sağda solda paylaşıldığında siliniyor olsalar da biz aynı saygısızlığı yapmıyoruz merak etmeyin. Sinan güzel bir 10 dakikaya imza atmış. 🙂 RAGE’e dönecek olursak, evet oyun hakkında çok farklı görüşler var gerçekten. 100’den 40’a kadar çok çeşitli puanlar ve çok değişken tepkiler almış bir oyundan bahsediyoruz en nihayetinde. Biz de PC versiyonuna 62 vermiştik. Bu da en azından bize göre oyunun vasatın üzerinde olduğunu gösteriyor. Yani kötü değil. Ama bu pazarlama skandalını, yapım kalitesinin düşüklüğünü ve içeriğin sığlığını eleştirmeyip buna çok iyi bir oyun demek okuyucuyu salak yerine koyup açık açık yalan söylemek olur. Oyunların aslında birer “ticari ürün” olduğu gerçeğini düşününce, son tahlilde değerlendirmemiz gereken nokta oyunun 60$’ın karşılığını verip vermediği olmalı. Sizin de dediğiniz gibi herkesin bu duruma yönelik farklı bir bakış açısı var doğal olarak. İşte bizimkisi de bu. Bethesda’nın oyun çıktıktan yalnızca 1 ay sonra fiyatı yarı yarıya düşürmesi de haklı olduğumuzun, yani oyunun kesinlikle 60$ etmediğinin açık bir kanıtı olsa gerek (hoş 30$ edip etmediği de tartışılır ya neyse).

Bir cevap yazın