Hikaye Anlatmak Üzerine: Bir Oyun, Bir Mod

Bir Oyun: Bastion

Bastion; Calamity, diğer bir adıyla kıyamet tarafından yerle bir edilmiş olan bir dünyada, dünyayı yeniden kurmaya çalışan bir çocuğun hikayesini oynadığımız, görsellerinin tamamı el çizimi olan oldukça tatlı bir oyun (sanat yönetmeni de eski Gamespot baş yazarı Greg Kasavin- Uğur) Bastion’ın işleyişi herhangi bir aksiyon-RPG’den daha farklı değil: Düşmanları öldürüyoruz, öldürdükçe seviye atlıyoruz, karakterimizi geliştiriyoruz, yeni silahlar kazanıyoruz/elimizdekileri güçlendiriyoruz… Gördüğünüz gibi standart aksiyon RPG şablonunu izliyor oyun. Ancak Bastion’ın bu şablona eklediği öyle şeyler var ki oyunu tek başına özel ve eşsiz yapmaya yetiyor.

Elbette her şeyden önce oyunun çocuğun hikayesini anlatma şekli dikkatinizi çekecek. Normalde oyunların hikayelerini nasıl anlattığını hepimiz az çok biliyoruz: Oyun bir ara sahne ile başlar, karakteriniz ile başka karakterler konuşur, diğer karakterler kendi aralarında konuşur, aralarda farklı ara sahneler girer, karakter yerdeki notları alır ve okur (bu şekilde hikayenin arkaplanını öğreniriz) ve en sonunda da bir son filmi ile biter. Bastion ise bütün bunları yapmıyor, bunun yerine oyuncu olarak yaptığınız eylemleri hikayesinin bir parçası olarak size yansıtıyor.

Bastion 2

Oyunun çizimleri gerçekten mükemmel.

Nasıl mı? Oyunda, çocuğun uyandığı andan son sahneye kadar her hareketinizi anlatan bir anlatıcı var (oyunun başlarında hikayeyi anlatanın kimliğini öğreniyoruz). “Çocuk kalktı ve yürüdü ve neden dünyanın ayaklarının altında oluştuğuna anlam veremedi”,”çocuk Ghastfella ile savaştı ve onu yendi” şeklinde yaptığınız her hareketi anlatıyor anlatıcı. Ancak, mesela Ghastfella da sizin canınızdan biraz da olsa götürdüyse “çocuk Ghastfella ile savaştı ve onu yendi ancak Ghastfella’da çocuktan bir parça kopardı” şeklinde değişiyor anlatıcının anlattıkları. Eğer hiç bir şey yapmadan sadece kutuları parçalarsanız “çocuk bir süre öfkesini boşalttı” diyor. Ve bu  anlatım şekli oyunun sonuna kadar yaptığınız her şeyi anlatmasıyla oyuncuyu şaşırtmaya devam ediyor.

Aslında bir süre sonra hikaye anlatıcısının tahmin edilebilir şeyler üzerine yorum yaptığını farkediyorsunuz ancak yine bu deneyimden pek fazla bir şey götürmüyor. Zaten oyunun çekirdek yapısı gerçekten oldukça kaliteli ve bağımlılık yapıcı olduğu için hiç durmadan oynamaya devam ediyorsunuz. En iyi silah kombinasyonlarını yakalamaya çalışıyorsunuz, silahları denemek için hazırlanmış ve belli bir skor sınırını aştığınızda hediyeler veren atış alanlarını tekrar tekrar oynuyorsunuz, aldığınız her bir seviye ile yenisi açılan içecek slotlarına farklı güçler veren içecekler koyarak karakterinizi daha da güçlendiriyorsunuz… Kısacası bu oyunda yapılabilecekler pek bitmiyor.

Oyunda zorluk sistemi de yok, onun yerine farklı bir sistem getirmişler: Oyunun sadece ne kadar zor olacağını değil, nasıl zorlaştırmak istediğinizi de siz belirliyorsunuz. Farklı varlıklara farklı objeler adayarak (bunu da aynı slotlara içecek koymak gibi yapıyoruz) daha fazla tecrübe puanı ve para birimi kazanabiliyoruz. Ancak bu objeler oyunu farklı şekillerde zorlaştırıyor: Kimi düşmanları yüzde 30 oranında hızlandırarak %5 tecrübe puanı artışı sağlarken kimi düşmanların canının yavaş yavaş dolmasını sağlayarak %10 tecrübe puanı artışı kazandırıyor. Kesinlikle diğer oyunların da denemesi gereken muhteşem bir sistem, sadece oyunu istediğiniz kadar zorlaştırmakla kalmıyor, arzu ettiğiniz oyun deneyimini yaratmanıza olanak sağlıyor. Gerçekten inanılmaz.

Bastion 1

Oyunun ne kadar ve ne yönde zor olacağını siz belirliyorsunuz, bu da oyuna oldukça derinlik katıyor.

Deus Ex: Human Revolution’ın çıkmasına bir kaç gün kala, bu bir kaç günü değerlendirebileceğiniz ve keyiflie oynayacağınız bir oyun istiyorsanız Bastion’ı kesinlike oynayın. Eğer sanatsal açıdan çok emek harcanmış farklı bir RPG oynamak istiyorsanız Bastion’ı kesinlikle oynayın. En önemlisi de hikaye dinlemek istiyorsanız Bastion’ı kesinlikle oynayın. Belki anlattığı hikaye o kadar etkileyici değil ama anlatma şekli etkileyici yapmaya yetiyor da artıyor bile.

Bastion’ı, PC için Steam‘den Xbox 360 için ise XBLA üzerinden 15$’a (1200 MS puanı) satın alabilirsiniz.

3 Yorum

  1. Uğur Yurtsever

    Limbo’nun geçen yıla ait bir oyun olduğunu düşünürsek Bastion için şu ana kadar bu yılın en iyi bağımsızı diyebilirim gönül rahatlığıyla. Açıkçası bu yıl çıkan AAA oyunların %90’ından çok daha fazla emek, sanat ve ruh bulabilirsiniz Bastion’da…

    Anlatıcının harika anlatımı ve yastığın arka yüzü kadar serin ses tonu, enfes müzikleri, sıradışı görsel tasarımı, eğlenceli oynanışı ve her ikisi de dokunaklı final sahneleri… Bastion gerçekten şaşırtıcı derecede iyi bir oyun.

    Soundtrack’inden iki muhteşem parçayı da sizlerle paylaşayım.

    http://www.youtube.com/watch?v=t8cELTdtw6U

    http://www.youtube.com/watch?v=YlfUcnSbKDA

  2. HapLo

    Gerçekten etkileyici bir oyun/mod olmuş. Kısa ve öz anlatmışsınız, teşekkürler. Kesinlikle denenmesi gereken bir oyun. Oyunun farklı finalleri var ama bir tanesi var ki, sizin de dediğiniz gibi kendimizi sorgulamamıza yol açıyor. Cidden çok etkileyici!

Bir cevap yazın