Gray Matter İnceleme

İnsan Kendi Yarattığı Gerçeğe İnanmayı Seçer

Gray Matter 4

Gray Matter’ın hikaye anlatımı açısından çok güçlü olduğunden bahsetmiştim. Benzer bir cümleyi, macera oyunları için en önemli noktalardan biri olan hikaye ve oynanış arası uyum için de kurabilirim rahatlıkla. Her şeyden önce oyun, çizgisel (lieneer) bir bütün olarak tasarlanmış olsa da oynanışta kesinlikle çizgiselliğe boğulmadığımızı belirtmeliyim. Hikaye kurgusunu meydana getiren sekiz bölümden her biri, kontrol ettiğimiz karakter için birçok farklı görevden oluşuyor.  Samantha, bir yandan Dr. Styles’ı tanımaya başlayıp gittikçe karmaşıklaşan bir olay örgüsünün içine yuvarlanırken diğer yandan Daedalus Club ile ilgili araştırmalarına devam ediyor. Böylece birçok farklı karakterle tanışıyor; Oxford’un farklı mekanlarını gezip ipucu topluyor; sık sık da sokak sihirbazı yeteneklerini kullanma imkanı buluyor. Dr. Styles’ı kontrol ederken ise, maziye saplanıp kalmış anılar eşliğinde insan beyninin gizli fonksiyonları üzerindeki gizemli deneylere ve araştırmalara devam ediyoruz. Bütün bu süreç boyunca yaptığımız her hareket, hikayeyi olgunlaştırıyor ve kendimizi asla çözülmesi gereken bulmacaların göbeğinde senaryodan kopmuş bir halde bulmuyoruz.

Yapmamız gereken görevler, hikayede belli birer kronolojik sıraya sahip olsalar da genellikle birçok ipucunu veya bulmaca parçasını istediğimiz sırayla araştırıp elde edebiliyoruz. Evet, bu da bizi  bir ölçüde çizgisellikten kurtarıyor. Ancak yine de bazı kilit sahnelerin tetiklenmesi için görevlere ve ipuçlarına belli bir sırayla yaklaşmamız gerekiyor. Bununla birlikte aynı bölümün farklı evrelerinde aynı objeyi birkaç kez incelememiz veya aynı mekana defalarca gitmemiz gerekebiliyor. Zira hangi ipucunun hangi etkileşim noktasını veya bulmacayı tetiklediğini anlamak her zaman için pek kolay olmuyor ve kendimizi bir süre sonra tıkanmış bir halde bulabiliyoruz. Neyse ki bu gibi durumlar için hangi görevde ne kadar ilerlediğimizi görebileceğimiz bir progress bar ve hangi mekanlarda görevle ilgili bir ipucu olduğunu anlayabileceğimiz bir haritamız var (bu mekanlar altın rengiyle gösteriliyor).

Gray Matter 5

Kısacası bu göreceli çizgiselliğin deneyimi baltaladığını söylemek pek doğru olmaz.  Zira Gray Matter’da karşımıza çıkan bulmacalar, çözmemiz gereken gizemler ve olaylar arasında kurmamız gereken bağlantılar tecrübeli adventure kurtlarını bile fazlasıyla tatmin edecek derinliğe sahip kesinlikle. Bütün bunların hikaye örgüsüyle ne kadar büyük bir ahenk içinde olduğunu ve hikayenin temelinde yatan gerçekten ciddi bilimsel ve kültürel araştırmaları görünce, Jane Jensen’in tasarım dehasıyla 11 yıl aradan sonra bir kez daha sıkı sıkı kucaklaşmanın heyecanını yaşıyor ve kendisine bir kez daha aşık oluyoruz.

Gray Matter 7

Ufak sihir numalarını yapmak için bu arayüzü kullanıyoruz. El kitabındaki açıklamalara rağmen başarısız olsak da kurbanımız durumu çakmıyor. Yani hata yapmaktan korkmayın.

Gray Matter, geleneksel bir macera oyunu olmasına rağmen, bize “yalnızca” etraftaki objelere tıklayıp ipucu aradığımız; cebimizdeki eşyaları evirip çevirip bir yerlere sokuşturarak veya elde ettiğimiz ipuçlarını bir araya getirerek çeşitli bulmacaları çözmeye çalıştığımız bir oynanış sunmuyor. Daha önce de bahsettiğim gibi Sam bir sokak sihirbazı ve birçok durumun üstesinden gelmek için çeşit çeşit el çabukluğu numarasına başvurmamız gerekiyor oyun boyunca. Kimini bir anahtarı ele geçirmek için yapıyoruz, kimini de gizli bir belgeye ulaşmak için. Zaman zaman da bu numaraları birilerini ikna etmek adına kullanıyoruz. Kaybolan mürekkep numarasından uğursuz posta torbasına, kesik parmak numarasından kilitli odanın gizemine kadar birçok numaranın nasıl yapılacağını gösteren el kitabımız sayesinde amacımıza ulaşmakta pek zorlanmıyoruz. Bunun gerçekten oldukça hoş bir oyun mekaniği olduğunu söyleyebilirim.

4 Yorum

  1. lady lazarus

    inceleme güzel olmuş
    Ave Atque Vale’nin son dizeleri de güzel bir hava katmış incelemenize..
    emeğinize sağlık..
    oyunu hepimiz çok beğendik. İngiltere tarihiyle, edebiyatıyla içiçe geçen son derece güzel bir oyun..
    peki oyunun sonundaki “bride of the frankenstein” broşürü için ne diceksiniz?
    sizce oyunun devamı geliyor olabilir mi?

  2. Uğur Yurtsever

    Teşekkür ederim.
    Bride of Frankenstein içinse açıkçası ne desem yalan olur şu an. Bir devam oyununun habercisi gibi sanki, ama başka bir şeye de gönderme olabilir (şimdi söyleyip spoiler vermeyeyim zaten oyunu bitirdiğinize göre neyi kastettiğimi anladınız). Artık bu tarz düşünce gücü gerektiren oyunlar pek rağbet görmediği ve bu yüzden Gray Matter iyi bir satış grafiği çizemeyeceği için eğer bu bir devam oyunu olacaksa da bir hayli beklememiz gerekecek demektir (ha bitmiş bir hikayeyi neresinden devam ettirirler o da var).

  3. Ziyaretçi

    bir süredir oynuyorum 7. chapterdayım. harbiden çok sürükleyici ve güzel bir hikayesi var. gabriel knight ve kings quest gibi bilimum adventure oyununu oynamış biri olarak çok beğendim. çok şaşırtıcı bir sonun beklediğini biliyorum ve o heyecanı yaşıyorum cidden. bazı teorilerim var ama açık etmiyim oynıcak arkadaşlara 😛 şiir sanırım angela’nın okuduğu şiir. gerçekten çok güzel

  4. Ziyaretçi

    katılıyorum. yalnız biraz sabır göstermek gerekiyor. açılış falan başta sarmayabilir. ben bi devam oyunu geleceğini düşünüyorum bakalım. özlemişiz kaliteli adventure oynamayı

Bir cevap yazın