Grafik Savaşları: Nvidia başkanından Intel’e Bombalı Paket

Theo Valich



Santa Clara (CA) – Nvidia ve Intel bir çarpışma rotasında ilerliyorlar: Nvidia grafik işlemcileri (GPU) merkezi işlemcilerin (CPU) arazisine izinsiz girerken, Intel’in merkezi işlemcileri de grafik arazisine dalmış durumda – ve karşınızda aynı yere göz dikmiş devlerin savaşı ve sonuçları grafik hesaplama dünyasını değiştirecek. Intel bugün yaptığı bir duyuruyla Nvidia’yı grafik cephesine asker yığarak ön safları sıklaştırmakla suçladı ve Nvidia’nın genel başkanı Jen-Hsun Huang’ı hedef gösterdi. Huang güçlü ve etkileyici bir yanıt vererek Intel’in yeni “Larrabee” grafik çözümüne “Laughabee” (laugh:gülmek) adını taktı.



Huang’ın kurduğu firma konusunda ne kadar tutkulu olduğu damarına basıldığından daha belirgin oluyor. Nvidia’nın para durumunun incelendiği oturumun açılışında yaptığı açıklamada “Nvidia bir grafik hesaplama kuruluşudur, yarı-iletken üretim üreticisi değil.” derken amaçlarının yalnızca “Grafik işlemcileri iyileştirmek ve başarımlarını artırmak” olduğunu da ekledi. Ancak açılış çabucak kulvar değiştirerek konular Intel’in IDF Bahar 2008 fuarında açıkladığı yol haritasına ve şu anki ürünlerine kaydı.



“Intel yanlış yapıyor. Çizgiyi aştılar, yanlış şeyler söylüyorlar.”



Huang konuşmasında “Dediler ki, Nvidia ölecek! Grafikleri güzel ama biz grafiği merkezi işlemci içine koyunca kendi yongalarını takacak yer bulamayacaklar.” dedi. Intel’in şimdiki Core 2 altyapısı ve geleceğine ilişkin olarak da “çözümler üreteceklerine, tek yaptıkları üzerine daha çok transistör tıkmak, başka birşey değil.”



Huang “İnsanlar Nvidia ürünlerini alabildikleri veya almak zorunda oldukları için almıyorlar. Bizim ürünlerimizi isteyerek alıyorlar ve onlara sunduğumuz değerlerin de sonuna kadar farkındalar.” dedi.



“Bu takım [Nvidia] bir Ferrari takımı gibi. Biz görsel teknolojiyi yaşama getirmeyi biliyoruz. 20-30-40 katı başarım için ortalama 27 katı fiyat/başarım oranı sunuyoruz” diyen Huang, Intel başarımını 10’a katlasa bile Nvidia ve AMD’nin grafik konusunda şu anda bulunduğu yere erişemeyeceğini öne sürdü.



Jen-Hsun grafik sektörünün son 10 yılının değerlendirildiği Jon Peddie’nin bir makalesini kaynak göstererek, bu süre zarfında birçok rakibi devirdiklerini ve Intel’in bunlardan yalnızca birisi olduğunu belirtti.



Intel’in Larrabee yaklaşımına “Laughabee” (laugh:gülmek) ismi de takıldı. Bu kartın başarımının çoğu DirectX ve OpenGL arayüzlerinin ve grafik sürücülerin niteliğine bağlı olacak denildi. Huang şu anki uyumsuzluk sorunlarına dikkat çekerek, Intel’in çalışan bir sürücü bile yazabileceğinden şüpheli olduğunu belirtti. Intel’in tümleşik grafik çözümlerinin Microsoft DCT sınamalarında sınıfta kaldığını anımsatan Huang, WHQL Laboratuarları’nın “neden” olarak “yeterli donanım desteği yok” açıklamasını yaptığını belirtti. Yine de Intel’in tümleşik çözümüne çöp demek biraz insafsızca çünkü DCT sınamalarında Nvidia da GeForce FX ve 6/7 dizisi ürünlerle aynı eleştiriyi almıştı.



Geçtiğimiz birkaç haftadır birçok Intel yetkilisi yeni grafik hesaplama çözümlerine ilişkin konuşup duruyorlar. Paul Otellini’nin firmanın analiz gününde konuya dikkat çekmesiyle başlayan süreç, Pat Gelsinger’ın IDF öncesi toplantısında ve IDF sırasında verilen sert açıklamalarla sürdü. Grafik işlem biriminin Nehalem işlemcilere bütünleştirilmesinden tutun, ayrı bir grafik yonga ve ekran kartı üretileceğine kadar birçok söylenti ortalığı kapladı.



Intel’in söylemine biraz hak vermeye çabalasak da, gerçekçi olursak tümleşik grafik çözümü ana pazarı zamanla bilgisayarlardan oyun konsollarına kaydıracak ve Microsoft’a da milyarlarca dolara patlayacak. Intel grafik çözümünün bugün karşılaştığı zorluklar ve sektörün uzmanlarından Tim Sweeney ve John Carmack’ın yaptığı eleştirilere de bakarsak Nvidia’nın da Intel’i hedef alması yadırganacak birşey değil.



Intel ve Nvidia bir çatışmaya doğru giderken elimizdeki bazı bilgileri açıklamak yararlı olacaktır. Örneğin bir Intel mühendisinin bir makalesinde yaptığı “Çok yakında bilgisayarların ekran kartına gereksinimi kalmayacak.” açıklamasına ilişkin Intel’le yaptığımız görüşmede:



“Intel ayrı grafik çözümünün sonu geldi iddiasında bulunmuyor. Moore Yasası’na uyan sektör Intel’e gelişme ve birleşme yeteneği veriyor. Sonuç olarak biz diğerlerinin de aynı sonuca vararak, önceden ayrı yongalar üzerinde bulunan kayar nokta yoğun ve karışık veri işlemlerinin, aynı merkezi işlemci üzerinde toplanmasına doğru gideceklerini düşünüyoruz. Yine de bu birleşmenin üst-düzey grafik pazarındaki ürünleri etkilemesini de beklemiyoruz.” dedi.



Merak ediyorsanız ekleyelim, Windows donanım araştırmasının nv4_displ.dll sürücüsünü 3. en büyük “Ölümün Mavi Ekranı” (BSOD) suçlusu ilan etmesine ilişkin olarak Nvidia başkanı herhangi bir açıklama yapmış değil. Bu sürücü Google aramalarında Vista kilitlenmesine yol açan yazılımları aradığınzda 1/3’lük sonucu oluşturuyor.



Haberi tartış…

Bir cevap yazın