Dragon Age: Origins

Chantry, Darkspawn’ın gelmesine insanoğlunun kibirinin yol açtığıı öğretir bize. Büyücüler cennete zorla el koymanın yollarını aramışlardı; fakat onlar bunun yerine cenneti yok etti. Dışlandılar sonra… kendi bozulmuşluklarıyla lanetlendiler, perişan oldular. Birer canavar olarak geri döndüler, ilk Darkspawn’dı bu. Toprağın üzerinde bir hastalık haline geldiler. Durdurulamaz ve merhametsiz…

İlk düşen Cücelerin krallığı oldu, ve sonrasında Karanlıktan gelenler bizi tekrar tekrar yenilgiye uğrattı, bir yok oluşun eşiğindeydik.  Ta ki Boz Muhafızlar gelene kadar… Kadınlar ve erkekler; her ırktan; savaşçılar ve büyücüler, barbarlar ve krallar… Gri Muhafızlar karanlığa karşı koyabilmek için her şeylerini feda ettiler… ve üstün geldiler.

Bu zaferin üzerinden dört asır kadar geçti… Karanlıkta doğanların geri dönmesini bekledik. Bize kahraman diyenler bizi unuttu. Artık az kişiyiz; ve uzun süredir uyarılarımız görmezden geliniyor. Ufukta neyin yattığını kendi gözlerimle gördükten sonra çok geç bile olabilir.  

Kutsanmış savaşçılarız, acıyla işkence görmüşüz, tehlikeli güçlerle düşmüşüz… Ben bir Boz Muhafızım. Birlikte, son duruşumuzu yapacağız. Birlikte, dünyayı bundan kurtaracağız… Yaratan, yardımcımız olsun.

BioWare İş Başında

Oyun firmalarından ve oyunlarından bir laf açıldığı anda “oyun dünyasında BioWare gibi bir firmaya daha rastlamak imkansız” diye başlarım hemen söze. Kendi tarzlarında zirveye oynayan oyunları aynı anda geliştirebilmek gibi bir yeteneğe sahipler. Hatta geride kalan 15 yılda ortaya çıkardıkları yapımların neredeyse  hepsi çıktıları anda ortamı karıştırdılar. Baldur’s Gate serisi, Neverwinter Nights ve ek paketleri, MDK 2, Star Wars: Knights Of The Old Republic, Jade Empire, Mass Effect…

Icewind Dale, Planescape Torment, Neverwinter Nights 2, Star Wars: KOTOR 2, The Witcher gibi üst düzey yapımlar da yine BioWare’in tecrübesinden ve geliştirdiği teknolojilerden yararlandı. Bütün bu isimlere bakınca, belki BioWare sadece bir rol yapma oyunu şampiyonu olarak gösterilebilir. Ancak başardıklarını başarabilecek bir başka firmayla ne yazık ki henüz tanışmadık.  

Dragon Age 1

Bugün ise dört yılı aşkın bir süredir beklediğimiz Dragon Age: Origins’e kavuşuyoruz. BioWare’in Baldur’s Gate’in ruhani ardılı dediği Dragon Age: Origins’e.

Yine bir BioWare oyunu… ve yine beklentilerimiz oldukça yüksek.

Peki bu yazı? Eh, bu bir inceleme yazısı olacak pek tabi. Yani sağda solda bulabileceğiniz rehber adı altında çıkan ve oyun hakkında çeşitli kilit bilgiler verip bir rol yapma oyunundaki araştırma ve öğrenme unsurlarını berbat eden, “spoiler yoktur agalar” tadında başlayacak bir yazı değil. Her ne kadar tam çözümdür, rehberdir tamamen karşısında dursam da, ufak tefek konularda görüş almak isterseniz de yorum yazmaktan çekinmeyin. “Spoiler” içeriyorsa da özel mesaj daha çok makbule geçecektir. Anlaştıysak alttaki resme de bakıp bir sonraki sayfaya zıplayalım. :p

Dragon Age 2

8 Yorum

  1. SouL InvictuS

    Sondan başa doğru yorumlayalım.

    ( Staff taşıyan Dwarfları geçiyorum zira Official Bioware forumunda yeterince uğraştım bu durumla. )

    Yazarın aksine kötü noktaları önce yazayım.

    Grafikler fena değil ancak açık alan ve su grafikleri malesef berbat. Unreal 3 motorunun doğal özelliği olmasa Mass Effect de bile bu grafikleri berbat yapacak potansiyel mevcut Bioware`de. Kendilerine ait eski Aurora motorunu kullanan Witcher su grafiğinde kaç gömlek üstün, üstelik bunu yıllar önce yaptı.

    Seslendirme, çoğu karakter gerçekten çok iyi. Favorilerim Leliana ( fransız aksanı dolayısıyla ) ve Loghein ( Kain diyorum başka birşey demiyorum – Legacy of Kain serisinden tabiki ). Ancak öyle dwarflar var ki benim kız kardeşim seslendirse daha erkeksi olurdu. Tamam aşırı abarttım ama gerçekten çoğu dwarfın sesi hiç olmamış. Gerçi latin aksanıyla konuşan ( Antonio Banderas`ın Zorro`daki halinden bile berbat ) elfler olunca napalım diyoruz.

     

    Ama bütün bunları gölgede bırakan bir nokta var ki o kolay kolay affedilmez. Memory ve cpu leak diye tabir ettiğimiz teknik sorunlar. Oyun cpu canavarı, yani ana menüde bile 2-3-4 farketmez kaç çekirdek varsa tamamını %100 e varan oranlarda kullanan bir oyun ve oyun süreniz birkaç saati bulduktan sonra aşırı takılma ve yükleme sürelerindeki uzunluktan dolayı oynanmaz hale geliyor. Gerçi resmi forumda Bioware teknisyeni üzgün bir smiley eşliğinde ” üzerinde çalışıyoruz, sorun neden kaynaklanıyor anlamış değiliz ” dese de. Çoğunluğun başına gelen bu olay için QA gruplarının supercomputer larda oyunu deneyip onay verdiklerini düşünmek mantıksızca olmaz kanısındayım.

    Oyunun ad takısı Origins ama bunu malesef çok fazla hissettiremiyor. Rpg oyunlarında en balanced ırk genelde human lardır. Ve ben de tüm rpg oyunlarımda ilk olarak human bir karakter açar ve o tecrübeyi yaşamak isterim. Bu oyunda da asil bir insan karakter ile başlıyoruz ama bunu bana hissettiren ( Ser Peth, Alistair, rahmetli Kral, Bann Teagan … ) sanırım 4-5 kişi oldu. Bunlarda sadece seni bir yerden tanıyorum tarzı bir iki cümle söylediler sadece. Yani koca bir Origin olmasa da olurmuş durumuna düştü.

    Pek oturmayan bir diğer nokta da – öncelikle örnek vermek istiyorum.

    Metin Oktay yıllar önce vefat etti. Ancak yaşadığı dönemde kendisini herkes tanır ve saygı gösterirdi. Şimdi ” ben ölmedim ” deyip ortaya çıksa herkes ona fazlasıyla ilgi gösterir. Yanlış değilim sanırım bu konuda.

    Asıl noktaya gelirsek, Caridin adındaki Paragon Anvil of The Void aracılığıyla taşa ruh verip golemleri yarattı. Ancak bazı olaylar sonucu hem kendisi hem de golemler yok oldu. Biz yanımızda hayvan! kadar Golem ile Orzammar`a giriyoruz ama bir tane cüce çıkıp şifa niyetine ” aşıları tam mı bunun ? ” diye bile sormuyor. Nasıl bir medeniyetsiniz siz ki tarihinizin en önemli parçalarından biri sokaklarınızda yürüdüğü halde hala bön bön bakabiliyorsunuz…

    Neyse, oyunun hiç mi iyi yanı yok ki bu kadar yüklendim ben ? Tersine Dragon Age uzun yıllardır hiç bir oyunun veremediği kadar bana o dünyanın içinde olma hissini tattırdı. Uzun yıllardır ilk defa ana karakter değil de bendim konuşan, onun değil de benim annemdi düşmanın elinde can veren.

    Bir Kill Bill`i sevmiştim böyle kan konusunda müsrif olan bir de Dragon Age eklendi buna şimdi. Efektleri çok güzeldi, karakterlerin çizimi, hatta uyduruk bir codexten aldığınız questin sonunda gelen demon bile çoğu oyunda ana kötü olabilecek kaliteydi.

    Ama işte uzuuun yıllar bekleyince daha iyi olmasını ümit ediyor insan. İnsan sevince daha bir kötü eleştiriyor tabiki. Bu kadar şeye rağmen hala en az 95 puanı hakeden bir oyun.

    Not: Dwarfların mage staff olayına da değinmeden bitirirsem çatlarım. Sadece official foruma yazdığım yazıyı ekliyorum. Herkese iyi geceler.

    Well we can see Arl Eamon in fade while we are doing a quest for his son. Everybody can go to Fade but only mages can stay awake.

    Btw i saw something last night while Horrowmond giving his staff ( or Sceptre.. ) to me.

    He said ” let me add something lad. ” and putted his staff on a table, got a little fruit knife and wrote something on that staff. I couldn`t see but i heard some words while he`s writing.

    ” M-m-maaageee, mageee o-o-oonnnlyyy. Mage only. ” Ok, you can get know.

    P.S. This game is not an MMO, all the characters are mine so i don`t need a restriction note. I`m not dying to give Heavy Plate Armor to Morrigon or Mage Staff to Alistair.

    For those Sceptres. Ok i admit they are not staves they are sceptres. But they have magical stats-abilities. So, maybe they ve add some runes when they are making them,ok i can live with that. But why those things have fire res., or mana regen. ? If Bioware put a mental resistant ( to resist other persons ideas – what? This is the most important thing for a politician isn`t it? )

    So, i still need a very good explanation.

    P.S 2: Well, i didn`t say anything about the girl who wannabe mage at common area of Orzammar. Maybe she thinks – by the beards of my mother, all of the dwarves can carry staves, maybe i can become mage,woaw!
    I`m sorry my girl those are not staves but sceptres. We are using them only to poke each other while sitting on our buts. So you can not be a mage but you can still wear or carry mage items.

  2. Uğur Yurtsever

    Hikayede zaman zaman karşımıza çıkan ve senin de altını çizdiğin mantık hatalarının üstünden kısaca geçtim, küçük bir örnek de vererek. Zira bu bir inceleme yazısı olduğu ve rol yapma oyuncuları her oyuncunun kendi bireysel deneyimi olduğu için üstünde durmak istemedim.

    Oyundaki memory leak ve cpu kullanımı ise kulağıma çalınmasına rağmen iki günde durmaksızın 40 saat oynamama rağmen herhangi bir problemle karşılaşmadım.

    Hediye edilen asayla ilgili ise söylediklerine pek katılmıyorum. Evet üzerindeki özelliklere bakınca mantıksız geliyor olabilir, ancak ben bunu cücelerin etrafında yaşadığı lyrium madeninin bir etkisi olarak algıladım, ki sanırım en mantıklı açıklama da bu.

    Ayrıca su görselleri berbat demişsiniz. Ben bu noktada sanırım farklı oyunlar oynadığımızı düşündüm bir an için. Zira arkaik bir rol yapma oyunu olarak Dragon Age, oldukça başarılı su ve parçacık efektlerine sahip. Witcher hakkında bir yorum yapmayayım. Bir kaç ekran görüntüsü vereyim. (ilki Witcher’dan diğer ikisi ise Dragon Age’den)

    http://img43.imageshack.us/i/00227581.jpg/

    http://img685.imageshack.us/i/daorigins20091117023951.jpg/

    http://img685.imageshack.us/i/daorigins20091117024241.jpg/

     

    İnsan sevince daha bir kötü eleştiriyor sözü ise kesinlikle Dragon Age’e uyan bir söz olmuş. Her ne kadar bu kadar uzun bir süre beklemeye değdiyse de keşke şu da olsaydı bu da olsaydı demekten alıkoyamıyoruz kendimizi. Katkılarınız için de teşekkürler.

  3. SouL InvictuS

    Su efektlerinden kastım suya girdiğinizde sanki bir halıda yürür gibi suyun üzerinde olduğunuzdan hiç haberinin olmaması. Kesinlikle ne bir dalgalanma, ne bir adım atınca suda sıçrama vs. hir birşey bulunmamakta.

    Herhangi bir derinlik vs. de olmadığı için sadece 4 adet pixel koyup bunları birleştirince göl yapmışlar izlenimi veriyor. Witcher`da ise suya girdiğimizde bizim etkimizle dalgalanmalar olmaktaydı.

    Açık alan grafikleri ise zaten Morrigan ın yaşadığı ormana girince belli ediyor kendini. Bazı noktalarda özensiz davranmışlar ancak bunun tam tersi olarak iç mekanlar çok güzel, özellikle büyü yaptığınızda ışık oyunları sayesinde daha da güzelleşiyor.

    Lyrium madeni oyunda malesef mana potiondan fazla ileri gidememiş durumda. Tamam konuşmalarda adı geçiyor, kafa yapıyor filan ama taşıdığın staffa büyü özellikleri ekleniyorsa neden kılıca eklenmiyor.

    Zaten oyun birçok noktada lore ile çelişiyor. Bunu da yeni bir oyun evreni yaratmaya yoruyorum. Forgotten Realms`ten dışarı çıkınca akılları karışmış olabilir. EA saolsun uzun süredir bir Bioware oyununda kalite düşürdüler.

  4. Uğur Yurtsever

    Lyrium maden aynı zamanda cücelerin büyüye karşı olan dirençlerinin de ana nedeni. Zira yüzeyde yaşayan cücelerin zaman içinde bu dirençlerinin kaybolması Lyriumla kesilen bağlarının bir sonucu. Aynı zamanda kılıca elemental özellikler ekleyen rune lar mevcut. Lyrium’un aynı zamanda bir enchant madeni olarak kullanılması ve bunu en iyi cücelerin yapıyor(bir de o tranquil denen ebleklerin) olması da bana yeterli geliyor.

    Ayrıca Orzammar’daki kız ile ilgili söylemek istediğim bir nokta vardı.  Kız “mage wannabe” den öte daha çok büyünün teorisini çalışmak istiyor, yani bir büyücü olmak değil. Kendisiyle konuşmamızda da bunu belirtiyordu açıkça.

    Bu belki de hikayede en az kafa karıştıran durumlardan biri. Ufak tefek mantık hataları mevcut hikayede. Ancak senin de dediğin gibi Dragon Age lore’u Forgotten Realms gibi neredeyse 30 senelik bir lore değil, ki FR de bile bu da ne alaka şimdi dediğimiz bir çok nokta oldu zamanında. Hepsini bir çeşit açıklama ile geliştirdiler.

    İştei Elder Scrolls veya diğer bazı rol yapma oyunlarındaki gibi ölümcül hatalar  ve eksiklerle karşılaşmayınca, e insanız sonuçta, armudun sapı üzümün çöpü uğraşıyoruz :p.

  5. Vasilis

    Oyun çok muhteşem,herkese tavsiye ederim.Oyunda herşey düşünülmüş ve çok detaylı.Oyunla adeta özdeşleşiyorsunuz.Her ırkın oyundaki ilerleyişi ve kaderi farklı npc lerin size karşı tutumundan tutun başladığınız şehire kadar…

Bir cevap yazın