Dragon Age II İnceleme

Dragon Age: Origins, yalnızca 2009’un değil bu yüzyılın en sağlam rol yapma oyunuydu kesinlikle. En ince detayına kadar özenle yaratılmış görkemli oyun dünyası, başında geçirdiğimiz her dakika daha da olgunlaşarak bizi içine çeken karanlık ve derin hikaye örgüsü, eğlenceli diyaloglar ve unutulmaz ilişkiler kurabileceğimiz gerçekçi karakterleri, karar vermesi zor ve oyun dünyasını derinden etkilediğini hissettiğimiz ahlaki seçimleri, taktik yönüyle her anını dikkatle yönetmemiz gereken bol kanlı dövüş sistemi ve saymakla bitmeyecek muhteşem detaylarıyla gerçek bir RPG deneyimiydi. Taş gibi ve sapına kadar oldschool… BioWare’in efsanevi Infinity motorunun rol yapma oyunlarına altın çağını yaşattığı o unutulmaz günlere dönmüştük adeta.

Dragon Age 2 2

Ne var ki, BioWare’in Dragon Age için duyurduğu devam oyununun üzerindeki kadife örtü kalktıkça ortaya çıkan detaylar, beraberinde birçok soru işaretini ve geleneksel RPG hayranlarının bitmek tükenmek bilmeyen serzenişlerini getirmişti. Raflara çıkacak bu yeni oyun, tamamen yeni bir hikaye örgüsüyle birlikte Mass Effect serisinin Shepard’ı gibi adı sanı belli olan bir “insanın” üzerine inşa ediliyordu: Hawke! Kısacası; seçilebilecek farklı ırkların ve Dragon Age: Origins’teki gibi değişik soyağaçlarının yerinde de yeller esecekti. Geçmişte birçok detaylı seçeneğin içinde kaybolup saatler harcayarak büyük bir özenle yarattığımız karakterler, yerini  Mage, Warrior ve Rogue sınıflarından birini seçerek cinsiyetini ve görünüşünü değiştirebileceğimiz “basmakalıp” bir karaktere bırakacaktı yani.

Dahası ilk oyunun kapsamlı diyalog ağacı da terk ediliyor ve yerini Mass Effect’in, uzun uzun diyalog okumayı seven geleneksel RPG hayranları dışında herkesin beğenisini kazanmış, diyalog tekerleği alıyordu. İzometrik kamera açısının da oyundan tamamen çıkarıldığının açıklanmasıyla birlikte, dövüş sisteminin taktik derinliği de sorgulanmaya başlayacaktı…

Ben ise, bütün bu olumsuz havaya ve Baldur’s Gate’den Planescape: Torment’e, Wasteland’den Fallout’a, Ultima serisinden Might & Magic’lere ve hatta Pool of Radiance gibi en arkaik rol yapma oyunlarına kadar tüm geleneksel yapımları delicesine oynamış bir “kökten RPG’ci” olmama rağmen umutluydum. Zira BioWare, fazlasıyla Kurosawa’nın Yedi Samuray’ını andırsa da, Mass Effect 2 ile gerek sinematik oyun yönetmenliği, gerekse hikaye anlatımı ve karakterizasyon açısından video oyun tarihinin en iyi işlerinden birini çıkarmıştı ortaya ve Dragon Age’in de bu müthiş formülden beslenecek olması bana yanlış gelmiyordu. Tam aksine, ortaya tüm zamanların en iyi rol yapma oyunlarından birinin çıkabileceğini düşünüyordum.

Her şeyden önce ana karakterimiz, bu özenle yaratılmış detaylı ve renkli oyun dünyasının “sessiz” figürü olmayacaktı artık. Tamamen seslendirilmiş bir karakterin rolüne bürünecek; en ince detayına kadar büyük bir incelikle yaratılmış oyun dünyasını keşfederken verdiğimiz gri ahlaki kararların dramatik sonuçlarını daha sinematik ve daha “karakterli” yaşayabilecektik.

Dragon Age 2 3

Çok sevimliler, ama bu kez karşımıza çok sık çıkmayacaklar.

Ancak yaklaşık 40 saatin ardından Dragon Age II’nin son sahnelerini izledikten sonra hikayedeki önemli karar anlarını tekrar oynamaya başladığımda, bir şeyi hesaba katmadığımı fark ettim: Electronic Arts…

Aylar süren rüyamdan uyandığımdaysa gördüm ki; kitap serileri, çizgi romanlar, anime ve dizi projeleri ve tarayıcı tabanlı oyunlarla zenginleşen Dragon Age’in hedefi, ismini Dragonlance veya Forgotten Realms gibi sevilen markaların yanına yazdırmak değil; muhteşem bir edebiyat eserinden birbirinden sığ filmlere ve basit oyuncaklara dönüşen The Lord of the Rings gibi bir pop ikonu haline gelmekmiş.

İşte bu; BioWare’in deyimiyle Kirkwall’ın şampiyonunun ardından dünyanın sonsuza kadar değişmesinin; bir başka deyişle Dragon Age II’den arta kalan hayal kırıklığının hikayesidir…

Dragon Age 2 1

24 Yorum

  1. Tahir Meylani

    Uğur arkadaşım olduğu için söylemiyorum, tek kelimeyle muhteşem bir inceleme olmuş. Hele de bu kadar detayın arasında boğulmadan, tüm bir Dragon Age evrenine tepeden bakarak yakalanmış ince noktalar çok hoşuma gitti. Üstelik tüm bunları akıcı bir dille yazmak ancak Uğur gibi gerçek bir oyuncunun yapabileceği bir şey. İki multiplayer modu olan oyuna arka tarafından üçüncü bir oyun modu ekleyen, bırakın oyun evrenlerine tepeden bakabilmeyi, üç metreden neyin ne olduğunu anlayabilecek kadar kapasitesi olmayan editörlerin iş yaptığı bir memlekette insanların artık sık kullanan sayfalarını tekrar düzenlemeleri gerektiğini düşünüyorum :)…

  2. Ziyaretçi

    Göğüs konusuna biraz daha yönelmek istiyorum (öehm o açıdan değil).Yani adamlar iyice oyunu pornolaştırarak satışı arttırma kafasında.Oyunu yetişkinlere yönelik yapıyoruz diyorlar,e kardeşim sen böyle yapınca yetişkinlere değil 15-20 yaş arası abazanlara yapmış oluyorsun.60 yaşında kadının 90-60-90 vücut ve diri göğüslere sahip olması nedir ya?Seks satmayın oyun satın !

  3. Ziyaretçi

    Garip bir şekilde bu konuda aynı fikirde değilim,tekerlek sistemini beklediğimden daha da kötü buldum ne yazık ki.Gri alan diye bir şeyin olmaması ve sürekli aynı yolda gitmeden,farklı türden cevaplar verince diyalogların bir at kadar mantıksızlaşması beni çok rahatsız etti.Mimikler ve sinematikler iyi, onlara söyleyecek bir lafım yok,ancak şu dikkatimi çekti,oyuna ilk başladığımda kadın bir karakteri özelleştirerek başlamıştım,o kadar bön bön bakıyordu ve mimikleri o kadar zayıftı ki oyuna öntanımlı (default) karakterle yeniden başlamak zorunda kaldım.Tabi benim yarattığım karakterden kaynaklanıyor da olabilir,ama mass effect bu konuda daha iyiydi diye düşünüyorum.Hikayedeki karakterler de biraz klişe gibiydi,ama frp genelde klişeler üzerinden ilerleyen bir tür olduğu için bunu bir eksi olarak görmedim.

  4. Ziyaretçi

    Zırh değiştirtememek,evet biraz derin gibi görünebilira ancak detaylı bakınca fason çıkıyor.Şöyle ki,karakterden zırh değiştirmesini isteyemiyoruz ancak silahlarını,yüzüklerini,hangi alanlarda uzmanlaşacaklarını seçebiliyoruz.Yani biraz mantıksız olmuş,tabi herşeyi hikayeye bıraksalardı bu sefer büyük eleştiriler alırlardı,o yüzden opsiyon opsiyon opsiyon diyorum.Opsiyon koyun.Dövüş mekanikleri tamamen formüllere dayalı olduğu için ve bunlar daha wiki’lerde boy göstermediği için yorum yapmayacağım,ancaaaak dövüş sırasındaki animasyonları eleştirmeden duramayacağım.Mage ve rogue (okçular da dahil) animasyonları gerçekten iyi olmuş ama warrior’larınkiler nedir öyle kuzum?Devil may cry mı oynuyoruz burda?Normal seviyedeki yaratıklara yaptığımız “hafif” bitirici vuruşlar da kaldırılmış gibi gözüküyor,hoş olmamış açıkçası.Hack’n slash olayında tamamen aynı fikirdeyim,incelemeyi okuyan arkadaşlar belki pek önemli olmadığını düşünebilirler ama en hafif tabirle oyunun içine edilmiş.

  5. Ziyaretçi

    Skill sistemi…hımmfs bu zor bir konu.Origins’ten çoğu alanda daha iyi olsa da ben beğenemedim bu sistemi.Belki de skill sayısının azaltılması ve upgradeler nedeniyledir.Şöyle ki upgradeler güzel olmuş,oyuna tat katmış ama daha iyi olmalıydı.Mesela her skill için en az iki farklı upgrade olsaydı ve bu upgradelerden sadece biri seçilebilseydi çeşitlilik açısından daha iyi olurdu,örneğin bir upgrade büyünün verdiği hasarı arttırırken diğeri etkinlik süresini veya etki alanını arttırırdı falan.Tabi upgrade sayısı bu arttığı için,seviye arttıkça skill puanıyla birlikle upgrade puanı da gelmeli.Güzel olurmuş öyle.

  6. Ziyaretçi

    Bu arada şunu söylemeden edemeyeceğim yeni hurlock tasarımları rezalet,eskisi çok daha iyiydi.Anders’in de modellemesi kötü olmuş,tamam adam büyük değişimler geçirmiş (spoiler vermiyorum) ama awakening’deki hali çok daha iyiydi.O modelin üstünde oynama yapılsa daha iyi olurdu,şimdi Anders önemli bir karakterden çok oyunun bir bölümünde rastgeldiğimiz herhangi bir karaktere benzemiş.Seslendiren kişi de değişmiş galiba,sevmedim,aynı adam daha ciddi bir şekilde seslendirse yardıray olurdu.Ama değişmemiş de olabilir.Değişik gibi ama ya…

  7. Tuğbay Şahin

    Gerçekten çok büyük bir hayal kırıklığı oldu benim içinde. şimdi iyiki almamışım diyorum.Çok para ya.. Halbuki geçen oyun oylemiydi? Daha çıkmadan pre-order çekmiştim ve verdiğim her kuruşu daha ilk saat helal etmiştim 🙂

  8. onur85

    dövüş sistemi bencede çok iyi olmuş. formüllere dayanması mühim değil. özellikle hate olayı çok iyi yazıda da vurgulandığı gibi. ben normal seviyede bitirebildim. düşmanların dalga dalga yağması biraz canımı sıktı ama çok eğlendim oynarken. skilleri de beğendim. ilk oyunda istediğimiz bi skilli alacaz diye istemediğimiz bi sürü skille puan yatırmak zorunda kalıyoduk. bu ağ sistemi süper olmuş.

  9. onur85

    inceleme gerçekten çok sağlam olmuş. ne diyeceğimi bilemedim vallahi. baştan sona tam bi rpg incelemesi. bu kadar cesur tespitleri hiçbi yerde okumadım. tahir’e katılıyorum. iş gereği fazla takip edemiyorum her şeyi ama ben çoktan değiştirdim sık kullanılanları

  10. Victor_rebelias

    Dragon age ve ek paketi aweakeningden çok keyif almıştım. Dlc lerini yükleyemediğim için oynayamadım 😀 çokta kötü olmasa gerek yeteri kadar rpg ögesi varsa benim için sorun yok. FF 14 yazınızıda okudum alsammı almasam kararsızlıktaydım ama güzel bir yazı olmuş. teşekkürler

  11. hellforge

    Sarkık, pörsümüş göğüs yapmak iri ve taş gibi göğüs yapmaktan daha zordur kanımca. Fazla ayrıntı içerir gibi geliyor bana 🙂 Ekran kartlarını yeterince kasıyor, hem daha fazla kasmasın hem de göz zevkimiz bozulmasın diye 110-60-90 ebatlarını kullanmışlar female karakterlerde sanırım. Saygılar…

  12. Ziyaretçi

    Yorum efsane olmuş kankaa tebrikler.Ama insan kendinden şüpheye düşüyor yahu,bir oyundaki 30+ tüm karakterler milf olur mu :S bu ne milf sevdasıdır arkadaş,küçük olsun,sarkık olsun da çok olmasın,ne bileyim sağa sola sallanmasını modellemelerine gerek yok

  13. Varric

    Oyunu bu incelemeyi okuduktan sonra oynadım kesinlikle çok müthiş bir inceleme olmuş tam içimden aynı şeyler geçti.Bence Dragon Age 2 de yapılan hataları Bioware görebilirse ve EA da biraz aklını başına alırsa DA3 kesinlikle (ki olucak gibi durdu bana bu bir bitiş değil başlangıç gibi) efsanevi birşey olabilir.
    Yanlız tek takıldığım bir nokta var.Varric şu ana kadar en çok hoşuma giden bardlardan biri ve hikayenin başında Meryl’in göğüslerinin önce büyük sonra küçük görünmesinin sebebi bazen hikayeyi anlatırken abartmasından kaynaklanıyor.

  14. captcha

    arkadaşlar bu oyunu oynıyan warsa oyunda geçemedıgım yer war kafayı sıyırcam yakında mağarada geçit giderek daralan bır bölüm war the gunge bölümü orda geçit dar oldugu ıcın adam gecemıyor ısık flnda yanmıyor nasıl gecılıcek o bölüm

Bir cevap yazın