ATi’nin Yeni orta Sınıfı İle Tanışın: Radeon 9600 PRO

Radeon 9600 PRO, Nam-ı Diğer RV350

Referans Radeon 9600 PRO kart.

Referans Radeon 9600 PRO kart.

RV350 olarak da bilinen Radeon 9600, ATi’nin R300 tabanlı 9500 serisinin yerini alıyor (Radeon 9700 de R300 çekirdeğine sahip). ATi Radeon 9500 serisinde epey kafa karışıklığı yartmıştı çünkü bu aileden iki işlemci arasındaki tek fark sundukları piksel işhattı sayısıydı. 9500 PRO ve 9700 serisindeki kartlar her biri bir doku üniteli sekiz işhattı sunarken PRO olmayan modelde işhattı sayısı dörde düşürülmüştü ve bu da oyun performanslarını (özellikle de anisotropic filtre kullanıldığında) olumsuz etkiliyordu. Bu arada Radeon 9500 PRO, yüksek FSAA ve anisotropic filtre performansı sayesinde rakibinden, yani NVIDIA GF4 Ti 4200’den bir boy daha üstündü. DirectX 9 desteğinin olması kesinlikle göz çıkarmıyordu ama bu API’yi destekleyen oyunlar henüz çıkmadığından şimdiye dek sadece teorik bir avantaj anlamına geliyordu.

Kartın arka yüzü.

Kartın arka yüzü.

ATi Radeon 9500 ile asla iyi bir kar elde edemedi, çünkü özellikleri sadece “yapay olarak” kırpılmıştı. Maceracı modifikasyon meraklıları hemen devre dışı bırakılan dört işhattını devreye sokmanın yolunu buldular. Buradaki sorun 9500/ 9500 PRO yongalarında, üst modellerle aynı sayıda, yani 107 milyon gibi ciddi bir miktarda transistör bulunmasıydı. Bu orta seviye bir yonga için yüksek bir rakam. GF4 Ti 4200’ün 63 milyon adetle nispeten daha mütevazı bir transistör sayısına sahip olduğu düşünülürse, 9500 gerçekten çok pahalı bir yonga.

Sonuç olarak ATi NVIDIA üretimi rakip ürünleri yenmeyi başardı ancak bu kelimenin tam anlamıyla pahalıya mal oldu. Bunun sonucunda da yonga sıkıntısı doğdu ve ATi talebi karşılayamadı (karşılamakta gönülsüz davrandı desek daha mı doğru olur?). Yonga, ATi’nin hedeflediği Pazar için gereğinden fazla pahalıya mal oluyordu.

NVIDIA GeForce FX 5600 GPU'ların üretildiği yonga plakası.

NVIDIA GeForce FX 5600 GPU’ların üretildiği yonga plakası.

Yeni Radeon 9600/ 9600 PRO bu durumu düzeltiyor. Radeon 9500 gibi RV350 yongası da sadece dört piksel işhattına sahip ancak bu sefer fiziksel olarak da sadece bu kadar işhattı var. Yani popüler hale gelen 9500 modifikasyonlarının sonu geliyor – artık bu fiziksel olarak mümkün değil. Değişiklikler bu kadarla da sınırlı değil. Vertex shader ünitelerinin sayısı da dörtten ikiye indirilmiş. Bu sayede yonganın transistör adedi “çok daha sağlıklı” (sanırız meselenin özü de bu) 75 milyona düşüyor. 0.13 mikronluk üretim teknolojisi de eklenince, yonganın üretim maliyeti artık doğrudan rakibi olan, 80 milyon transistörlü GeForce FX 5600’ün seviyesine iniyor. Bu da ATi’nin daha az riskle pazar payı elde etme oyununa tekrar katılabilmesini sağlayacak.

Bir cevap yazın