AMD: DirectX PC’nin Önünü Tıkıyor

AMD’nin geliştiricilerle ilişkilerden sorumlu müdürü Richard Huddy, Bit,tech,net’e verdiği röportajda DirectX’in artık PC’nin grafik gücünün önünü tıkadığını söylüyor.

DirectX LogoHuddy,”bizim üst düzey ekran kartlarımız Xbox 360 ve Playstation 3’ten 10 kat daha güçlü, ama ortada 10 kat daha güzel gözüken oyunlar yok” diyor.

Huddy’e göre, bunun sebebi DirectX’in PC’nin grafik gücünün önünü tıkaması. Huddy, “DirectX’in artık terk edilmesi” oyun geliştiricilerden gelen en yoğun taleplerden biri bu diyor.

“Donanımlar üstünde tam denetim sahibi olmak, en iyi oyun geliştiricilerini istediği bu. Donanım üstünde daha alt seviyelerde izinler sunmak, oyun geliştiricilerinin daha yaratıcı olmasını sağlayacağı gibi, Microsoft’un üstündeki baskıyı arttıracaktır. Buna şüphe yok” diyor Huddy.

Her ne kadar 3D API çok geniş bir donanım desteği sunuyor olsa da, Huddy, bunu bir bıçağın iki yüzü olmasına benzetiyor.

“İşin komik tarafı 2002 yılında Shader teknolojisini oyun geliştiricilerine sunduğumuz zaman, bu araçlarla çok daha geniş şeyler yaratılacağını düşünüyorduk, ama gördük ki, insanlar Shader teknolojisinin en sıradan yöntemlerini tercih ettiler. Bu yüzden tüm PC oyunları birbirine benziyor.”

Huddy, “API değişiminin her oyun geliştiricisi için uygun olmayacağını, bunun sizin nasıl bir şey geliştirmek istediğinize bağlı olduğunu” söylüyor ve ekliyor “Crysis 3 gibi ya da benzeri bir oyun geliştirmek istiyorsanız, isteyeceğiniz şey bu olabilir.”

Huddy’nin söylediklerinde gerçeklik payı var kuşkusuz. Sorunun daha derinlemesine irdelemelerini röportajın tamamını okuyarak öğrenebilirsiniz. Benim de söylemek istediklerim var, ama okuyucularımızın bu konuda neler söyleyeceğini merak ediyorum açıkcası. Uğur, senle başlayabiliriz mesela :).

13 Yorum

  1. onur85

    yıllar sonra endüstriden biri çıkıp salak yerine konduğumuzu söyleyebilmiş. valla helal olsun adama. oyun sektörünün önündek en büyük engel microsoft ve lolbox.. ps3 için özel yapılan oyunlara bakın bir işte gerçek orda yatıyor. günaydın!

  2. Ziyaretçi

    .Eee yıllarca önce id software’den bir abimiz (kim olduğunu hatırlamıyorum ama carmack değildi) çıkıp directx’e karşı opengl’yi savunmuştu,adam haklıydı beyler.Keşke şimdi devasa bir firma (misal EA,Activision vs.) çıkıp,AMD çok haklısın kanka,gelin birlikte opengl’yi diriltelim veyahut daha iyisini yapalım dese ne güzel olur di mi?Tabi onun olduğu bir evrende harun yahya da pastafaryan olurç

  3. günaydın

    yeni mi anlamışlar daha günaydın!. en azından açıkça dile getiren biri olmuş. şu dx denen zımbırtının gebermesinden başka bi isteğim daha yok leşçi microsoft batırdın piyasayı dx inle xbox ınla

  4. Uğur Yurtsever

    Valla geç kalmışım yorum yapmakta. Kapatılacak bir kaç rift vardı. :p

    Açıkçası aklımdan geçen hemen her şeyi okuyucu arkadaşlarımız söylemiş. Ben en iyisi konuyu biraz daha açıp farklı bir noktaya taşıyayım.

    Bana kalırsa bu durum, yeni nesil konsollardan da öncesine dayanıyor. Evet, şu an oyun endüstrisi konsol odaklı çalışmaya başladı. Bunun nedeni elbette işlem gücü falan değil. “Yazılım satışları”. Durum aslında çok karışık değil yani. Zaten bir sektör, Nintendo gibi kendi taban kitlesiyle ayakta duran bir firmanın dışında, tamamen Microsoft’un kontrolü altındaysa orda karışık bir durumdan söz etmek imkansızdır.

    Ancak DirectX ile ilgili süregelen trajediyse dediğim gibi daha eskilere dayanıyor. Zira Huddy’nin bahsini ettiği bu gerçekler, 10 yıldan uzun süredir kabak gibi ortada. Bundan yıllar önce Quake motoruna karşı önce Unreal’ı ve ardından Direct3D’yi pompalayan donanım üreticileri (Quake 2 ve Unreal dönemini hatırlayın 97-98) çıkıp sızlanmasınlar yeter. Pazarın bütün iplerini Microsoft’un eline vermeden önce düşünselerdi. Tabii bunda donanım üreticileri kadar tembel ve uyuşuk oyun geliştiricilerinin de suçu var.

    Kaderlerine razı olsunlar artık. Kafayı da bilmemkaç teraflop işlem gücü üretmeye yoracaklarına yeni oyun deneyimlerinin önünü açacak ve oyun konsolları gibi herkese ulaşabilecek “satın alınabilir” teknolojiler yaratmaya çalıştırsınlar. Sonra ürettikleri ekran kartlarının 2 tanesini birleştirip, 400 dolarlık işlemcilerin 200 dolarlık ana kartların yanına takıp 250 dolarlık Xbox 360’tan daha iyi görsel sunuyoruz ama kimse bizim değerimizi bilmiyor diye gülünç açıklamalar yaparlar anca. Çok mu sert oldu ne? 😀

    • günaydın

      hiç te sert olmadı gayet yerinde olmuş hatta az bile. bugun tarihi eser denebilcek quake 3 opengl motorunun yapabildiklerine bakın bide ondan seneler sonra çıkan unreal 2 nin okadar şişirilmesine rağmen yapabildiklerine baktımız zaman herşey gayet net ortada oluyor zaten

  5. Tamer

    Aslında bu yazıda en ilginç olanı shaderler hakkında söylenen kısım. Yüzeysel kaldıdaki anlam ne diye düşünmek lazım. Aslında konunun sadece DirectX üzerinde olmadığını anlatmak istiyor amca. Yani taş iki tarafada geliyor. Hem işletim sistemi hemde oyun üreticileri bizim gücümüzden yararlanmıyor demek istiyor bu amca. Shaderlarla bizzat hobi olarak uğraşmış birisi olarak şunu söyleyebilirim ki; shaderlar aslında al ekran kartını istediğin gibi programla anlamında var edildiler. Eski teknik ekran kartında belirli bir iş hattı ile çalışmayı gerektiriyordu. Bu hattı da sadece DirectX OpenGL ile kullanıyordunuz. Sonuçta 3D dediğimiz şey matematiksel modellerin belirli bir bakış açısıyla (world view projection) ekran üzerinde iki boyutlu çizilmesidir. Sonuç bir resimdir yani. Shaderlarda biz bu açıya göre objeleri istediğimiz gibi renklendiriyorduk. Ancak shaderlar ekran kartının donanımın değişmesi ile var oldular. Zaten daha yüksek işlem gücü için ekran kartları uniform yapıda paralel çalışan bir çok işlemci ile donatıldı. Eskiden belirli bir iş yapan sabit birimler vardı. Ve bu güç programcının eline verildi. Böylece DirectX OpenGL le bağımlılık bir nevi azaldı. Burda programcıya atılan laf neden elinizde shaderlar varken sizden mükemmel yeni efektler görmüyoruz neden size açılan bu teknoloji ile daha fazla oynamıyorsunuz gibi bir durum var.
    DirectX ile olan problem geometri shaderın derlenmesi ve programa bağlanması bir işletim sistemi driver ilişkisi içerisinde olduğu için bunun DirectX ile desteklenmesi lazım. Ayrıca OpenGL desteği de Yine microsoft ile alakalıdır üç aşşağı beş yukarı.

  6. UzmaN-ExperT

    Microsft tek yaptı şey yeni işletim sistemi çıkarmak onunla yeni bir Dx çıkarmak paralara konmak Win7 daha yeni çıktı iki ay sonra Win8 ve Dx 12 konuşulmaya başlanadı biz Dx 11 ne gördük hiç birşey tabi bu herkezin işine yarıyor donanımcılarda bu işten ciddi bir kar elde diyorlar adamın elinde GTX295 var ama Dx11 açamıyor sat yenisini al olay bu işte pc soktörunde ama konsoldada sorun oyun fiyatları 200tl çok fazla sonuç olarak yontulmaya devam benim Win7 korsan ama Win8 kullanmıcam işletim sisteminden memlunum ve crysis Dx9 testekli olacakmış sanarım buda Dx9 sonranın traş oldugunun bir göstergesi
    pc den memlunum core i5 2500K aldım 5850CF var elimde 5850 birtane var onun için birtane daha aldım crysis 2 demoda 50 karenin altını görmedim çok yeterli

  7. mamad

    Tamam directX kartların önünü tıkıyor da bu açıklamanın AMD tarafından yapılması ilginç olmuş. AMD, Microsoft’la arası iyi olan taraf. DirectX’te de başarılı. Eğer directX desteği bugün son bulsa millet eli mahkum OpenGL’e geçer ki o zaman izleyin siz AMD nasıl kıvranıyor directX için. Tüm bunları bir kenara bırakacak olursak, OpenGL’in en hararetli savunucusu ve de sözü geçen bir programcı olan Carmack bakın ne diyor:

    http://www.crunchgear.com/2011/03/11/john-carmack-direct3d-now-better-than-opengl/

    AMD’nin bu açıklaması doğru olsa da çok zamansız olmuş.

  8. Uğur Yurtsever

    Evet, Carmack bir süredir bu tip açıklamalar yapıyor. Ancak aradaki farkın taraf değiştirmeye değmeyeceğini de belirtmekten kaçınmıyor. Yoksa yeni motoru idTach 5’i OpenGL üzerine kurup ilk tanıtımını da Direct3D ile hiç alakası olmayan 8 çekirdekli bir Mac platformunda yapmazdı.

    Hatta kişisel fikrim; Carmack’ın biraz işgüzarlık yaptığı yönünde. “İşte Direct3D önde, ama biz OpenGL ile öyle bir motor yapıyoruz ki D3D ile çalışan hiçbir firma da yanımıza yaklaşamaz” demeye getiriyor. Bunu RAGE çıktığında ve idTech 5’in neler yapabildiğini görünce daha iyi anlayacağız.

  9. ?

    haksızda sayılmaz pek carmack ama fikrimce. peki acaba bu rage çıktığında acaba hangi opengl sürümünü isticek en az kartlarda? yada yüksek detay için open gl 4.1 filan mı isticek mesela gtx560 open gl 4.1 destekliyor fakat gtx 480 open gl 3.2 destekliyor fark yaratacakmı sizce?

  10. soner faruk

    Bence dünya microsoftun tüm baş belası yazılımlarından kurtulmalı. En başta windows serisinden. Lanet windows sürekli çöker yavaşlar virüs girer.

    Şahsen ben kurtuldum artık bir makim var. 1,5 senedir birkere çökmedi. Oyun konusundada ps3…

    olay bitmiştir.

  11. broodofqueen

    Efendim. Ben konuya başka bir açıdan yaklaşayım. Gerçek bir oyuncunun ilk önceliği hiçbir zaman grafik olmamıştır, öncelikle bunu unutmayalım. İkincisi AMD hiiç kimseyi suçlamasın, atıl performanslarına binlerce USD yatıracak keklik bulamadılar şimdi suçu MS’e atıyorlar.. MS suçlumu? Olabilir! Ama benim asıl derdim AMD ve NVidia ile… O güç canavarı GPU’ların (özellikle üst sınıf) performanslarının yarısından fazlası atıl. Sabahtan akşama kadar oyun oynayan kitleyi bi kenara koyarsak, diğer kullanıcılar ekran kartlarınının gerçek performanslarını ne kadar kullanabiliyor? Akşaaamdaaaan akşama 1 saat, bilemedin 2 saat. İşte bu yüzden de kimse pahalı GPU almıyor. Çünkü o paraya 1 PS3 1 XBox 360 alınır.. Üstünede oyun alacak para kalır…. Kimse enayi değil Huddy biraderim. Sen git CUDA veya Avivo benzeri teknolojiler geliştir. O hayvan gibi işlem gücünü bana dibine kadar kullandırt, bak alıyormuyum almıyormuyum?

Bir cevap yazın