23 Nisan kutlu olsun!

The Elder Scrolls V: Skyrim İnceleme

Beğendiniz mi?


Bir Dovahkiin Olmak

Takdir edersiniz ki bu inanılmaz kaliteli ve zengin içerik, eğlenceli bir oynanışla desteklenmediği sürece pek bir anlam ifade etmez. Neyse ki Bethesda, yaptığı ciddi dokunuşlarla Oblivion’a dair bütün kötü anıları silmeyi başarıyor. Skyrim, gerek dövüş mekanikleriyle gerekse karakter geliştirme sistemiyle bize istediğimiz gibi oynayıp istediğimiz karakterin rolüne bürünebileceğimiz özgür oynanış dinamikleri sunuyor. Hatta bu uzun zamandır gördüklerimiz arasında en iyi deneyimlerden biri.

Skyrim ss 8

Khajiit'ler kaplan postu giymiş bir adamdan fazlası olmuş bu sefer. Hayvansı yanlarını daha iyi hissedebiliyoruz. Aynı şey Argonian'lar ve Orc'lar için de geçerli.

Öncelikle karakter yaratma kısmından bahsetmem gerek sanırım. Bethesda, rol yapma oyunu hayranlarının büyük önem verdikleri karakter yaratma bölümünü, yine her zaman olduğu gibi oyunun açılış sahnesine başarıyla yedirmiş (her ne kadar açılış sahnesi sunum, anlatım ve kurgu olarak pek başarılı olmasa da). Karakterimizin cinsiyetini, görünüşünü ve yüz detaylarını (ki bu sefer war paint de yapabiliyoruz) dilediğimiz gibi belirleyebiliyoruz. Yine seçebileceğimiz 10 ırk var ve yine hepsi kendilerine özgü bir takım avantajlara ve özel güçlere sahip.

Mesela Skyrim’in yerlisi olan Nord’lar yetenekli bir savaşçı olmak için gereken her şeye sahipler. Soğuğa karşı dayanıklılar ve savaş çığlıklarıyla (battlecry) düşmanlarını bir süreliğine kaçırabiliyorlar. Öte yandan hayvanları yardımına çağırabilen Wood Elf’lerden iyi bir okçu; bitmek tükenmek bilmeyen enerjileriyle Redguard’lardan çevik bir silahşör; ateşe karşı dayanıklı Dark Elf’lerden veya su altında nefes alıp yaralarını hızla iyileştirebilen kertenkele görünümlü Argonian’lardan iyi birer büyücü veya doğal gizlenme yeteneğine sahip kaplan adam Khajiit’lerden kusursuz bir hırsız olabilir.

Skyrim ss 10

Yay kullanmak artık çok daha tatmin edici.

Ancak yapacağımız seçim ne olursa olsun karakterimizi istediğimiz şekilde geliştirebiliyoruz elbette. Yani illa High Elf’ten bir büyücü veya Khajiit’ten bir hırsız yapmak zorunda değiliz. Dahası bir Orc’u bilge bir büyücüye dönüştürmek de Skyrim’in nice sürprizlerle gebe dünyasında asla bir ütopya değil. Kaldı ki önceki oyunların aksine Skyrim’de seçebileceğimiz bir sınıf da bulunmuyor. Bunun yerine Warrior (savaşçı), Mage (büyücü) ve Thief (hırsız) olmak üzere üç farklı oynayış stili arasında paylaştırılmış toplam 18 yetenek var ve önceki oyunlarda olduğu gibi bu yetenekler onları kullandıkça gelişiyor. Yani iki elli bir silah kullanırsak iki elli silah kullanma yeteneğimiz gelişiyor, yıkım büyüsü yaparsak bu alanda gelişiyoruz, gizlenerek ilerledikçe sneak yeteneğimiz ilerleme kaydediyor, hatta hasar aldıkça zırh kullanma yeteneğimiz bile gelişiyor. Kısacası yaptığımız hemen her şey bir şekilde bir yeteneğimizi geliştiriyor. Neyse ki Bethesda, “acrobatics” yeteneğini listeden çıkarmış bu sefer. Yani ortalıkta zıplayarak dolaşmaya son… Ayrıca artık Mysticisim büyü okulu da yok. Lakin bu okulun büyüleri diğer büyücülük disiplinlerine dağılmış durumda. Bu da bir kayıp sayılmaz yani. Öte yandan yeteneklerimizi kitap okuyarak geliştirebileceğimiz karşılaştığımız bazı karakterden para veya “küçük” bir iyilik karşılığında eğitim alarak da geliştirebiliyoruz. Bunu da belirtmeden geçmeyeyim.

Skyrim ss 11

Skyrim’in karakter geliştirme sistemine getirdiği en büyük yenilik ise perk sistemi kesinlikle. Buna Fallout’taki perk sisteminden ziyade bir çeşit yetenek ağacı olarak bakmamız daha doğru olur. Zira yukarıda bahsettiğim 18 farklı yetenek, aynı zamanda kendilerine özgü birer yetenek ağacına sahip aslında. Seviye atladıkça kazandığımız perk puanlarını harcayarak da bu yetenek ağaçlarında aktif veya pasif yeni özellikler açabiliyoruz. Mesela konuşma yeteneğinde insanları daha kolay ikna edebilme; tek elli silah kullanma yeteneğinde kafa kol koparabilme veya çift el silahla daha seri saldırılar yapabilme; yay kullanma yeteneğinde nişan alırken zamanı yavaşlatabilme; ağır zırh giyme yeteneğinde zırh etkinliğini arttırma; destruction, conjuration, restoration, alteration ve illusion gibi büyü okullarında ise ilgili büyü okulunun büyülerini güçlendirme veya daha az magicka harcayarak büyü yapma gibi onlarca özellikle karşılaşmak mümkün (her yetenek için 15’er tane desem?). Tabii bu özellikleri açabilmek için söz konusu yetenekleri de belli bir seviyeye kadar geliştirmiş olmamız gerekiyor.

20 Yorum

  1. Vernoncougar

    Guzel bır ıceleme yazısı olmus, 96 puan’da ısabetlı bır netıce. Oyunu henuz almamıs olanlar bu ınceleme yazısından sonra mutlaka edıneceklerdır.

  2. Serkan YILDIRIM

    Açıkcası Shout’ları ilk kullandığımda kralın ve çevredekilerin “Bunu nasıl yaptın” veya “Ah kulaklarım” vb nidaları inanılmaz hoşuma gitti.

  3. untitled 1

    Bence oyun mükemmel görünüyor. İnceleme de bir o kadar güzel.
    Bian önce işlerimi kolaylayayım da işten atılmayalım sonra.

  4. gouranga

    Neyyy! Mehrunes’ Razor mu? 15 saat oynayabildim daha ilk şehirden öte gidemedim.

    Daha çok görev yapmalıyım, daha çooook :D

    • Ziyaretçi

      Al benden de o kadar. 30 saat falan oldu Greybeardlara yeni gidebildin. Bi de yolda başıma gelmedik kalmadı. Sözde köydekiler sadece kurt murt çıkar dedilerdi. ejderha bile geldi.

      istatistik sistemi biraz bozuk çalışıyor ama ya da bana öyle mi geldi ne. daedric sword falan kullanmama rağmen hala fi tarihinden kalma elf kılıcı gözüküyor. en azından bu favori silah milah kısmı yanılabiliyor gibi geldi. Hele o arayüz ne öyle ya te allam fecayat.

      Bu arada oyundan bahsetmedik. Bence bu yılın en iyi oyunu. :D Batmani Uncharted’ı falan oynamadım hoş ama bu kadar dolu dolu mu sanmam. Yazı da uzun zamandır okuduğum en eğlenceli güzel yazılardan biri olmuş. Elinize sağlık. Paraya çok sıkışık olmasam düşünmeden alırdım. şimdilik malum yollara devam kusura bakma bethesta

  5. Technolog

    Evet oyun zevkli ve deli gibi sarıyor ancak 2 Worlds 2 da tepelere çıkıp manzaraya bakıpda vaybe ne güzel manzara derdim, burada çıkıyorum 1920X1080 de her şeyi full açmama rağmen uzaktaki şeyler öyle dandik görünüyorki manzara falan yok.

    Üstelik dagın tepesinde sürekli sis ve kar var zaten adam gibi göremiyorsun… Sonra alçakta olsan bile uzaktaki su, nehir vs resmen paint ile çizilmiş gibi duruyor. Buna bi ayar çekmeleri lazım kesinlikle, yoksa yakındaki objeler falan güzel, bazı kaplamaların dandik olması dışında

    Konrolleri klavye fare ile oyunayip hiç denememişler herhalde, menüler falan deli ediyor, ayrıca hotkeyler sadece 1den8e kadar mı yoksa ben mi bulamadım?

    ayrıca kendi büyülerini yaratamamak tam bir hayal kırıklığı ve ayrıca özel güçlerini günde 1 kere kullanabiliyorsun ve bunun bi kalan süreyi gösteren bi progress barı falan neden yok, bi daha ne zamana kullanabileceksin belli degil…

  6. Ziyaretçi

    ahaha süper. Tabak çanak olayı başa bela dayanamayıp dolduruyorum ben de inventoryi.

  7. Ziyaretçi

    Yemin ederim aynı şey geçti aklımdan. Neden her yerde devler ve mamutlar yan yana. Bi de yanlarına yaklaşamıyosun tek atıveriyorlar.

  8. Ziyaretçi

    Resim altları koparmaya devam ediyor :D Bence büyü yapamamak çok büyük bi eksi olmuş. Hatta oyunun tek eksisi bu bence

  9. art of trolling

    Oyun güzel eskileri gibi sıkıcı değil. Grafiklerde, evet kaplamalar kötü görünüyor ama genel olarak güzel. Bunu da oyunu uzun geliştirme sürecine bağlıyorum. Fps gibi hikayeyi boş ver sadece haritaya bak oyunu değil ki bu.
    Bu arada tilkiler yol gösteriyor gibi geldi bana :)

    Birde bu var http://youtu.be/WaUo1t-FcEI

  10. Ziyaretçi

    100 saat kadar oynadım ve daha ana görevleri pek yapmadım. En büyük mmorpg’den daha büyük bir oyun. Muhteşem bir iş başarmışlar. İnceleme de güzel olmuş teşekkürler. Satın alamamış arkadaşlar indirim mindirip bişeyler yakalayıp mutlaka sahip olsunlar. O arada Ati yeni sürücü çıkarmış 11.11 bi de 11.12 preview 1 var galba. Sorun yaşayan varsa bir göz atsın.

  11. onerealife

    Bu oyunun dil dosyasını bulup google translate ten türkçeye çevirip tekrar altyazı dosyasına kopyalamak mümkün değilmi en azından tam anlaşılmasada fikir vermezmi yada benim zannetiğim kadar kolay değilmi

  12. Ziyaretçi

    Ha ha ha….

    “Asırlardır süregelen yaşam tarzlarını tehdit etmeye başlar. İleri gelen komutanlar yakalanır, çiftçi ithal tohuma mahkum edilir, hayvancılık bitirilir, bikinili reklam panoları aile hayatını tehdit ediyor gerekçesiyle kaldırılır (!)… Bütün bu olanlar karşısında yerel isyancı gruplar Ulfric Stormcloak önderliğinde bir araya gelir, Skyrim’i İmparatorluk’un elinden tamamen kurtarıp özgürleştirmek için. Bir yandan da yerel soylular arasında lobi faaliyeti yürütmeye başlarlar. Ülke hızla umutsuz bir iç savaşa doğru sürüklenirken”….!
    Sanki ben bu oyunun içindeymişim geldi bi an?!

  13. onur_

    Daha düzgün bir UI olaymış kusursuza yakın olabilirmiş. Tabi ki beğenilmeyen yanları vardır olabilir ama bu yılın en iyi oyunu bence budur. 150 saat ve hala devam. ana hikayeyi bitirmedim faction görevlerini yapıyorum daha. Bi defa da yazın oynarım baştan sona. İncelemede güzel tebrikler.

  14. zafer

    oyun güzel 10 saat oynadım henüz ama devamı için sabırsızlanıyorum, yazı güzel olmuş teşekkürler =)

  15. can

    127 saatlik bir oynayışın ardından bitirdim oyunu, girmedik delik, kırmadık kemik bırakmadım.hernekadar “bug” lardan geçilme; ana görevi bile komut yazmadan ilerletemesek de oyun oynadığım en güzel oyundu, incelemeninde ondan aşağı kalır tarafı yok :)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

css.php